IMIS | Vlaams Instituut voor de Zee
 

Vlaams Instituut voor de Zee

Platform voor marien onderzoek

IMIS

Publicaties | Instituten | Personen | Datasets | Projecten | Kaarten
[ meld een fout in dit record ]mandje (0): toevoegen | toon Print deze pagina

Nautische optimalisatie CP Nieuwe Sluis Zeebrugge: deelrapport 4. Simulatiestudie Zuidelijke Verschuiving 2021-2022
Verwilligen, J.; Eloot, K. (2022). Nautische optimalisatie CP Nieuwe Sluis Zeebrugge: deelrapport 4. Simulatiestudie Zuidelijke Verschuiving 2021-2022. Versie 5.0. WL Rapporten, 20_011_4. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. IX, 88 + 101 bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/121
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer
Nautische optimalisatie CP Nieuwe Sluis Zeebrugge: deelrapport 4. Simulatiestudie Zuidelijke Verschuiving 2021-2022

Beschikbaar in  Auteurs 
Documenttype: Projectrapport

Trefwoorden
    Harbours and waterways > Manoeuvring behaviour
    Harbours and waterways > Ship motion > Fairway and harbour design
    Locks (Waterways)
    Simulations
    ANE, België, Brugge, Haven van Zeebrugge [Marine Regions]
Author keywords
    Vaarsimulaties; Vaarwegontwerp; RoRo-ferry

Project Top | Auteurs 
  • Nautische optimalisatie CP NSZ, meer

Contactgegevens

Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Afdeling Maritieme Toegang, meer


Auteurs  Top 

Abstract
    In 2021 en 2022 werden realtime vaarsimulaties uitgevoerd in het kader van de uitwerkingsfase van de Visartlocatie voor het Complex Project Nieuwe Sluis Zeebrugge. Op basis van eerder simulatieonderzoek (2020) werd een geoptimaliseerd ontwerp van de Achterhaven uitgewerkt, waarbij ook alle voorziene havenontwikkelingen op lange termijn opgenomen werden. Op basis van de simulaties naar de Achterhaven werd gevalideerd dat het gesimuleerde ontwerp voldoet voor de toegankelijkheid van de sluis en de voorziene ligplaatsen. Ook de mogelijkheid voor scheepsontmoetingen in het Verbindingskanaal door schepen tot maximaal 32.2 m breed werd gevalideerd.
    Voor de Voorhaven werd voor de zuidelijke inplantingsvariant van de sluis, de interactie tussen de sluismanoeuvres en de ebstroom uit de jachthaven onderzocht. Op basis hiervan werd geconcludeerd dat de dwarsstroom op korte afstand van de sluiskolk een hinderlijk effect heeft op de sluismanoeuvres en gemitigeerd dient te worden. Verder werden met betrekking tot de Voorhaven aanbevelingen geformuleerd aangaande de scheiding van verkeersstromen (zeevaart en pleziervaart), het ontwerp van een noodsteiger, het inzetten van sleepboten en het toepassen van technologische hulpmiddelen.
    In de simulatiestudie werden ook twee varianten onderzocht voor de sluisfendering. Beide varianten bevatten drijframen in de kolk, maar onderscheiden zich door het type hoekfendering (wielfenders of buispaal). De simulaties tonen de nood voor een gepaste hoekfendering aan. Er werden aandachtspunten gedefinieerd voor beide varianten.

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs