Oceaangeletterdheid

Het Vlaams Instituut voor de Zee vindt het belangrijk de oceaangeletterdheid te stimuleren en de kennis van de zee op een begrijpelijke manier over te brengen. Oceaangeletterdheid betekent dat iedereen weet hoe die oceaan en zeeën je leven beïnvloeden én hoe jouw gedrag ook effect heeft op die oceaan en zeeën.  

Oceaangeletterdheid kent zeven basisprincipes. Op basis van deze principes organiseert het VLIZ leerzame activiteiten die de oceaangeletterdheid vergroten.  

Wat doet VLIZ voor oceaangeletterdheid? 

De beweging rond oceaangeletterdheid ontstond aan het begin van de 21ste eeuw in de Verenigde Staten. VLIZ bracht in 2011 oceaangeletterdheid naar Europa, in samenwerking met de Marine Biological Assoication (UK) en de Universiteit van Göteborg.  

In 2012 organiseerde VLIZ de First Conference on Ocean Literacy in Europe in Brugge en breidde het netwerk uit tot op een multilateraal (UNESCO) niveau. Wat volgde was de opstart van een Europees netwerk met mariene wetenschappers en opvoeders , met VLIZ als mede-oprichter: de European Marine Science Educators Association (EMSEA). 

Ook de Europese Commissie zag al snel het belang in van oceaangeletterdheid en voorzag middelen om het projectgewijs te ondersteunen. VLIZ was een van de hoofdactoren binnen het Europese project rond oceaangeletterdheid ‘Sea Change’ (2015-2018), gericht op het grote publiek. VLIZ is ook lid van het EU4Ocean Platform en van de IOC Group of Experts on Ocean Literacy.

Sinds 2017 is het streven naar meer oceaangeletterdheid opgenomen als strategisch doel van VLIZ. Dit vertaalt zich onder meer in de website ‘Planeet Zee’ (gericht op scholieren) en in de magazines 'Testerep’ en ‘De Grote Rede’ die nieuws en onderzoek over de oceaan en zee op een begrijpelijke manier bij het grote publiek brengen.