VLIZ wil het brede publiek maximaal betrekken bij de kennisopbouw rond de oceaan en zeeën. Daarom investeert het actief en innovatief in diverse vormen van wetenschapscommunicatie en publiekswerking.
Verschillende magazines brengen zeenieuws op een begrijpelijke manier bij het grote publiek.
- Het digitale Testerep-magazine verschijnt maandelijks en brengt VLIZ-onderzoek en actueel nieuws over de oceaan en zeeën.
- De Grote Rede is een informatieblad met brede kennis over de oceaan en zeeën, dat tweemaal per jaar gratis verschijnt.
- De Zeekrant is dan weer een jaarlijkse publicatie vol weetjes over de zee, specifiek gericht op de toeristen aan onze kust. De Zeekrant is gratis verkrijgbaar in toeristische centra en andere afhaalpunten aan zee.
- Geïnteresseerden die op zoek zijn naar visuele wetenschappelijke data en informatie kunnen terecht op het Kustportaal.
Als aanspreekpunt voor de zee(wetenschappen) helpt VLIZ de nationale en internationale pers verder met inhoudelijke info, multimediamateriaal en/of een doorverwijzing naar andere experten.
Daarnaast organiseert VLIZ heel wat evenementen, van korte informatiesessies, uitgebreide internationale conferenties, lezingen, science cafés tot interactieve publieksdagen. VLIZ helpt je met vragen rond zee en kust, en gaat aan de slag met innovatieve formats om informatie op een frisse manier met het brede publiek te delen.