Onderzoek voor toegankelijkheid supply schepen tot haven van Oostende |
Identifier financieringsorganisatie: WL 23_074 (Other contract id) Hoofdfinancieringscodes: 5114 - Departement Mobiliteit en Openbare werken
Periode: September 2023 tot September 2025 Status: Gestart
|
|
Instituten (3) |
Top | Publicatie |
- Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Waterbouwkundig Laboratorium (WL), meer, uitvoerder
- Eloot, Katrien, projectleider
- Van Zwijnsvoorde, Thibaut, onderzoeker
- Latte, Jurgen, partner
- Lemmens, Mats, partner
- Seynaeve, Kristien, partner
- Vanlede, Joris, onderzoeker
- Wolput, Ben, partner
- Das, Sam, partner
- Villagómez, José, onderzoeker
- Verwilligen, Jeroen, onderzoeker
- Tijsmans, Joeri, partner
- Universiteit Gent; Faculteit Ingenieurswetenschappen; Vakgroep Civiele Techniek; Afdeling Maritieme Techniek, meer, partner
- Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Afdeling Maritieme Toegang, meer, opdrachtgever
|
Abstract |
Naar aanleiding van een MKBA studie uitgevoerd door de Haven van Oostende (Ontwikkeling oostelijk havenareaal MKBA Nieuwe kaaimuur) is er budget op de begroting van aMT beschikbaar voor voorbereidend onderzoek. Het WL stelt voor om in Fase 1 een tweeledige studie uit te voeren op de domeinen Stroming en Morfologisch effecten enerzijds en Nautische toegankelijkheid anderzijds. Bij het eerste gaat het over een update van het HD model met ook de inwinning van nieuwe stromingsgegevens (inspanning 30 dagen) en bij het tweede gaat het over een uitgebreide studie met de ontwikkeling van offshore manoeuvreer- en zeegangsmodellen voor supply schepen. De probleemstelling: toegankelijkheid van een kademuur in de voorhaven van Oostende heeft betrekking op 1) voor welke ontwerpschepen wordt de kademuur voorzien? 2) hoe worden de golfindringing en de stroming beïnvloed door de bouw van de kademuur? En hoe beïnvloeden deze gewijzigde effecten de toegankelijkheid van de nieuwe kademuur maar ook de toegankelijkheid van de haven voor de huidige en toekomstige vloot? 3) onder welke operationele voorwaarden (stroming, golven, wind, sleepbootassistentie) kunnen de ontwerpschepen de nieuwe kade aanlopen (ook bepaling van typemanoeuvres) en de huidige vloot bij de gewijzigde omstandigheden? |
Publicatie |
Top | Instituten |
- Van Zwijnsvoorde, T.; Villagómez, J.; Eloot, K. (2024). Scientific research accessibility of supply ships to Port of Ostend: towing tank tests ship model H40. Version 4.0. FH reports, 23_074_1. Flanders Hydraulics: Antwerp. VII, 23 + 3 p. app. pp. https://dx.doi.org/10.48607/283, meer
|
|