Experimental study and numerical simulations of semi-submerged bodies towed through natural mud environments
Sotelo, M.S. (2024). Experimental study and numerical simulations of semi-submerged bodies towed through natural mud environments. PhD Thesis. Ghent University, Faculty of Engineering and Architecture: Ghent. ISBN 978-94-6355-851-8. xlii, 276 pp. https://hdl.handle.net/1854/LU-01J0XNTAFSKKKHNVRRNP3XQDC7
|
Beschikbaar in | Auteur |
|
Documenttype: Doctoraat/Thesis/Eindwerk
|
Author keywords |
CFD, Natural Mud, Nautical Bottom, Experiments in Fluids, Non-Newtonian Fluids, Viscoplastic Fluids, Muddy Environments, Worrall-Tuliani, CFD, Natural Mud, Nautical Bottom, Experiments in Fluids, Non-Newtonian Fluids, Viscoplastic Fluids, Muddy Environments, Worrall-Tuliani |
Abstract |
In bepaalde vaargebieden worden het maritieme verkeer en maritieme activiteiten beïnvloed door de excessieve aanwezigheid van cohesieve sedimenten op de zeebodem. Een mogelijk alternatief is om het varen door natuurlijke slibomgevingen toe te laten, een oplossing die door veel havens over de hele wereld wordt toegepast. Varen door slib is enkel mogelijk wanneer de zeebodem bedekt is met een zachte laag zogenaamd vloeibaar slib. Niettemin heeft deze sliblaag een significante invloed op het hydrodynamische gedrag van de passerende schepen. In dit werk werd een meer pragmatische aanpak gevolgd door twee vereenvoudigde geometrieën als gesleepte objecten te gebruiken. Om de reacties van het slib op de objecten onder verschillende stromingscondities te bestuderen, werden twee verschillende experimentele opstellingen ontworpen. De verschillende hydrodynamische krachten die op het lichaam inwerken, werden geregistreerd met geavanceerde instrumenten in de experimentele faciliteiten van het Waterbouwkundig Laboratorium in Antwerpen, België. De verschillende resultaten die in dit werk worden gepresenteerd, kunnen waardevolle validatiegegevens vormen voor de ontwikkeling van nieuwe numerieke modellen. Eveneens wordt een idee gegeven van welke reologische eigenschappen en onder welke omstandigheden moeten worden meegenomen om de navigatie in natuurlijke slibomgevingen adequaat te beschrijven. |
|