Les problèmes du navire
Lederer, A. (1988). Les problèmes du navire, in: L'accès maritime au Zaïre: symposium, Bruxelles, 5 décembre 1986 = Maritieme toegang tot Zaïre: symposium, Brussel, 5 december 1986. pp. 111-132
In: (1988). L'accès maritime au Zaïre: symposium, Bruxelles, 5 décembre 1986 = Maritieme toegang tot Zaïre: symposium, Brussel, 5 december 1986. Academie Royale des Sciences d'Outre-Mer = Koninklijke Academie voor Overzeese Wetenschappen: Brussel. 175 pp., meer
|
Beschikbaar in | Auteur |
|
Documenttype: Congresbijdrage
|
Trefwoorden |
Freshwater-seawater interface Manoeuvrability Navigation Vehicles > Surface craft > Ships Democratische Republiek Congo, Congo R. [Marine Regions] Brak water |
Abstract |
De problemen van hel schip. - Gezien het grote debiet van de Zaïrestroom, drijft er in het estuarium een zoetwaterlaag op het zeewater. Dit heeft een verhoging van de diepgang tot gevolg en een verandering van de stuurlast. Het verblijven van het schip in het zoete water vertraagt de toename van de oneffenheid, wat gunstig is voor de wrijvingsweerstand. Wanneer het schip in het maritieme gedeelte komt, zelfs met de snelheid tot 5 knopen terug te brengen, verhoogt de diepgang met ongeveer één voet en ook de weerstand verhoogt; een diagram van Schlichting laat toe dit te berekenen. Men moet eveneens rekening houden met de stroomsnelheid, namelijk in de “Chaudron d'Enfer” (nu Mbengo-Mbengo). Gezien de minder goede handelbaarheid in ondiep water, moeten de schepen die de riviermond van de Zaïre binnen varen over een geprofileerd roer beschikken van voldoende afmeting. |
|