The Sea in History: The Early Modern World = La mer dans l'histoire: La période Moderne
Buchet, C.; Le Bouëdec, G. (Ed.) (2017). The Sea in History: The Early Modern World = La mer dans l'histoire: La période Moderne. The Boydell Press: Woodbridge. ISBN 978-1-78327-158-0. XXXVI, 1042 pp.
|
|
Trefwoorden |
Historical account World Ocean Marien/Kust |
Auteurs | | Top |
- Buchet, C., redacteur
- Le Bouëdec, G., redacteur
|
|
|
Inhoud |
- Daudin, G. (2017). Le commerce maritime et la croissance européenne au XVIIIe siècle, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 9-18, meer
- Hancock, D. (2017). The intensification of Atlantic maritime trade (1492-1815), in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 19-29, meer
- Müller, L. (2017). The growth of Nordic shipping, Scandinavian fleets, their construction, crews and ports, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 30-39, meer
- Bustos, M. (2017). Le commerce colonial et le développement des ports et des flottes commerciales espagnoles, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 40-50, meer
- Pelus-Kaplan, M.-L. (2017). De la Hanse aux trois grands ports hanséatiques de Lubeck, Hambourg et Brème: une mutation dans les rapports de forces maritimes en Baltique et Mer du Nord aux XVIe et XVIIe siècles, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 51-65, meer
- Weber, K. (2017). Atlantic commerce and the rise of Central European rural industry, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 66-77, meer
- de Alencastro, L.F. (2017). Le commerce maritime dans l'Atlantique sud et le développement de la flotte luso-brésilienne à l'époque moderne, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 78-87, meer
- Prakash, O. (2017). The impact of the Indian local fleet in the development of trade in the Indian Ocean, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 88-99, meer
- Aga, Y. (2017). La dynamique du commerce maritime dans le développement économique japonais aux XVIIe et XVIIIe siècles, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 100-111, meer
- Reid, A. (2017). The hybrid maritime actors of Southeast Asia, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 112-122, meer
- Kouamé, A. (2017). La politique maritime des peuples du Golfe de Guinée de l'époque pré-européenne au temps du commerce côtier, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 123-133, meer
- Marzagalli, S. (2017). Les dynamiques des circulations maritimes au XVIIIe siècle entre paix et guerre: ports, circuits, flottes entre logiques étatiques et logiques marchandes, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 137-147, meer
- Polónia, A. (2017). The European seaport system at the beginning of the Early Modern Age, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 148-157, meer
- Morgan, K. (2017). Port location and development in the British Atlantic world in the seventeenth and eighteenth centuries, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 158-167, meer
- Buti, G. (2017). Mutations et recompositions des flottes marchandes en Méditerranée, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 168-177, meer
- Singh, A. (2017). Indian ports and European powers, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 178-188, meer
- Ribeiro da Silva, F. (2017). African Atlantic ports and trade fleets, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 189-198, meer
- Boubaker, S. (2017). Les ports du Maghreb à l'époque moderne, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 199-209, meer
- Faget, D. (2017). Pêches méditerranéennes et développement de l'économie maritime, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 213-223, meer
- Starkey, D.J. (2017). The development of fishing fleets in the North Atlantic Ocean, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 224-233, meer
- Brière, J.-F. (2017). Les pêches morutières, terre-neuvières, baleinières en Amérique du Nord, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 234-243, meer
- Amorim, I. (2017). Salt trade in Europe and the development of salt fleets, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 244-253, meer
- Wegener Sleeswijk, A. (2017). Les flottes du vin en Europe: transporter et négocier une marchandise à risque, XVIe-XVIIIe siècles, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 254-264, meer
- Pourchasse, P. (2017). L'affirmation de l'Europe baltique et scandinave au XVIIIe siècle, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 265-274, meer
- Eltis, D. (2017). Sugar and the slave trade in the development of Atlantic maritime trade, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 275-285, meer
- Grenouilleau, O. (2017). Les flottes négrières de la traite atlantique, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 286-297, meer
- Kwass, M. (2017). Production and export of tobacco: The development of Atlantic maritime commerce, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 298-307, meer
- Berg, M. (2017). Asia-Europe trade: The demand for Asian goods and long-distance shipping from the Indian Ocean and South China Sea, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 308-318, meer
- Fusaro, M. (2017). The crews' costs and the success of the Northern European fleets' penetration in the Mediterranean (16th-17th centuries), in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 321-329, meer
- Sauzeau, T. (2017). Marins au cabotage et à la pêche côtière des espaces littoraux ruraux en Europe à l'époque moderne, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 330-339, meer
- Antunes, C. (2017). Portugal and the United Provinces, two innovative countries: Common factors, related developments - a handover, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 340-349, meer
- Haggerty, S. (2017). Actors of maritime trade in the British Atlantic: from the 'sea dogs' to a trading empire, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 350-359, meer
- Frykman, N. (2017). Sailors in the Atlantic fleets in the age of revolution, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 360-369, meer
- Saupin, G. (2017). Les villes portuaires dans l'espace atlantique (XVIe-XVIIIe siècle): un modèle et des variants, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 370-379, meer
- Lespagnol, A. (2017). Les formes de financement du commerce maritime en France à l'époque moderne, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 380-390, meer
- Gipouloux, F. (2017). Villes portuaires et réseaux marchands en Chine, au Japon et en Asie du Sud-Est: commerce, piraterie et géopolitique, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 391-401, meer
- de Vienne, M.-S. (2017). Les Chinois en Insulinde au XVIIe siècle: de l'intermédiation commerciale à la mainmise sur les échanges maritimes régionaux, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 402-413, meer
- Blondy, A. (2017). L'ordre des Hospitaliers de Saint-Jean de Jérusalem, Rhodes et Malte, puissance maritime, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 417-428, meer
- Semedo de Matos, J. (2017). Portugal, the west seafront of Europe, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 429-439, meer
- Mola, M.A. (2017). Les formes complexes de la prédominance de l'Espagne, première puissance mondiale de l'histoire, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 440-454, meer
- Sicking, L. (2017). Le maritime, fondement de la prédominance commerciale et économique des Provinces-Unies, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 455-465, meer
- Engerman, S.L. (2017). The keys to British success: Trade as a motor and sea as a centre, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 466-474, meer
- Acerra, M. (2017). Le modèle français: la recherche par l'Etat de la prédominance maritime, réussites et échecs, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 475-485, meer
- Chaline, O. (2017). L'Europe Centrale et la mer à l'époque moderne, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 486-495, meer
- Seerup, J. (2017). Swedish and Danish rivalry to become great powers seen through the development of naval and merchant fleets, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 496-508, meer
- Krotov, P. (2017). Ambiguous relations between Russia and the sea: causes and consequences, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 509-525, meer
- Poirier-Coutansais, C. (2017). La Perse séfévide: au défi du "grand jeu" maritime (1501-1736), in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 529-538, meer
- Vergé-Franceschi, M. (2017). Le Grand Mogol et la mer, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 539-548, meer
- Brook, T. (2017). China's maritime world, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 551-563, meer
- Haneda, M. (2017). Le Japon et la mer, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 564-579, meer
- Ota, A. (2017). Transformation of the maritime world in the Indonesian archipelago, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 580-594, meer
- Le Bouteiller, A. (2017). Corée: les navires garants de souveraineté, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 595-606, meer
- Chouin, G. (2017). L'Afrique et la mer à l'époque moderne, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 609-621, meer
- Nicoué Gayibor, T. (2017). La mer et les royaumes du Golfe de Guinée, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 622-634, meer
- Pendse, S. (2017). Maratha sea power, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 635-647, meer
- Meyer, J. (2017). De la décision de se tourner vers la mer, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 651-660, meer
- Calanca, P. (2017). La Chine et la mer. Retour sur images, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 661-670, meer
- Emmer, P. (2017). Mare Liberum. Mare Clausum: Oceanic shipping and trade in the history of economic thought, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 671-678, meer
- Rodger, N.A.M. (2017). Social structure and naval power: Britain and the Netherlands, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 679-685, meer
- Morriss, R. (2017). British governmental values and British naval bureaucracy, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 686-694, meer
- Bellec, F. (2017). Les retombées littéraires et philosophiques des découvertes maritimes, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 695-707, meer
- Desclèves, E. (2017). Le modèle maritime polynésien, ou l'océan source de stimulation intellectuelle, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 708-718, meer
- Ferreiro, L.D. (2017). An engine, not a needle: Ocean navigation as a motor of innovation in Europe, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 721-731, meer
- Harrison, M. (2017). The sea as a knowledge development factor in the medical field, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 732-742, meer
- Poussou, J.-P. (2017). Le rôle capital de la mer pour les transformations agricoles, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 745-755, meer
- O'Brien, P. (2017). The sea and the precocious transition of the British Isles into a hegemonic political and economic power, 1651-1815, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 756-762, meer
- Haudrère, P. (2017). Les compagnies de commerce, instruments de la puissance maritime, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 763-772, meer
- Plouviez, D. (2017). Marines européennes, développements administratif, économique et financier, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 773-784, meer
- Villiers, P. (2017). Développement naval et développement commercial: les leçons de l'Histoire, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 785-795, meer
- Tuel, P.-F. (2017). De la primauté des capitales maritimes sur les capitales terrestres, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 796-808, meer
- Murakami, E. (2017). The rise and fall of the Chinese pirates: From initiators to obstructors of maritime trade, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 809-821, meer
- Zysberg, A. (2017). Les gens de mer et l'Etat: la mobilisation navale en Europe, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 825-838, meer
- Van Lottum, J. (2017). The necessity and consequences of internationalisation: Maritime work in the Dutch Republic in the 17th and 18th centuries, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 839-851, meer
- Baugh, D. (2017). The professionalisation of the English Navy and its administration, 1660-1750, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 852-866, meer
- Bernal, A.M.; Guimerá, A. (2017). L'État espagnol et le commerce colonial, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 867-878, meer
- Ortiz-Sotelo, J. (2017). The Peruvian Viceroyalty and the Pacific, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 879-890, meer
- Harding, R. (2017). The control of landing operations, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 891-903, meer
- Le Bouëdec, G. (2017). Conclusion (français). Conclusion (English), in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 905-976, meer
- Buchet, C. (2017). Conclusion générale. General conclusion, in: Buchet, C. et al. (Ed.) The Sea in History. The Early Modern World = La mer dans l'histoire. La période Moderne. pp. 977-1042, meer
|
Abstract |
The Sea in History - The Early Modern World covers the period from around the end of the fifteenth century up to the conclusion of the Napoleonic Wars in 1815. It examines the establishment and growth of 'the Atlantic World', but also considers maritime developments in the Indian Ocean, Southeast and East Asia and Africa, and highlights the continuing importance of the North Sea and the Baltic. A very wide range of maritime subjects is explored including trade, which went through a huge global expansion in this period; fishing; shipping, shipbuilding, navigation and ports; the role of the sea in the dissemination of religious ideas; the nature of life for sailors in different places and periods; and the impact of trade in particularly important commodities, including wine, slaves, sugar and tobacco. One particularly interesting chapter is on the Hanse, the important maritime commercial 'empire' based in north Germany, which extended much more widely than is often realised and whose significance and huge impact have often been overlooked. |
|