Belgica in the Arctic
Kjaer, K.-G. (2004). Belgica in the Arctic. [S.n.]: Norway. 12 pp.
|
Abstract |
De Belgica, waarmee Adrien de Gerlache als eerste in Antarctica overwinterde, was oorspronkelijk een walvisvaarder (*), Patria genoemd, gebouwd in Noorwegen in 1884. Zij werd ontworpen en gebouwd door Johan Chr. Jakobsen, bekend voor het ontwerpen van poolschepen. De Patria werd verkocht aan Adrien de Gerlache en herdoopt tot Belgica in 1896. In 1896-97 werd ze opgetuigd en uitgerust in Sandefjord,Noorwegen, voor een expeditie naar Antarctica. Nansen en Amundsen ontmoetten elkaar voor de eerste maal aan boord van de Belgica. In het najaar van 1899 keerde de Belgica naar Antwerpen terug na een expeditie naar Antarctica van meer dan twee jaar. Van 1901 tot 1904 deed de Belgica terug dienst als walvisvaarder en deed daarbij ook nog een reis naar noordoost Groenland om voorraden aan te leggen voor de Baldwin - Ziegler Poolexpeditie. In 1905 charterde de Hertog van Orleans haar om de kust van noordoost Groenland teverkennen, waarna hij het schip kocht. In 1907 en 1909 ging de Belgica op expeditie naar het noordpoolgebied, geleid door de Hertog van Orléans en met de Gerlache als kapitein. In 1916 werd het schip verkocht aan “Det Norske Kulsyndikat” en herdoopt tot Isfjord. Zij werd een vrachtschip voor steenkoolvervoer tussen Longyearbyen en de havens van noordelijk Noorwegen. In 1918 werd ze verkocht en haar nieuwe eigenaar vormde haar om tot een drijvende raffinaderij voor leverolie van kabeljauw en een visverwerkend bedrijf. In 1940 werd het schip opgeëist door het Britse leger en ingezet als een drijvend munitiedepot. Op 19 mei 1940 zonk de Belgica tijdens een Duitse luchtaanval. Het wrak werd herontdekt in 1990. |
|