Upgrading basic knowledge of oceans and seas through secondary education
Eggermont, M. (2007). Upgrading basic knowledge of oceans and seas through secondary education. MSc Thesis. Universiteit Gent; MARELAC: Gent. 103 + 1 cd-rom pp.
|
|
Beschikbaar in | Auteur |
|
Documenttype: Doctoraat/Thesis/Eindwerk
|
Trefwoorden |
Education Teaching Marien/Kust |
Abstract |
De meeste mensen onderschatten het belang van de zeeen en oceanen. Onze kennis erover is zeer beperkt en volledig buiten proportie tot wat we weten over het vasteland. en tot het maatschappelijk belang ervan. Het middelbaar onderwijs schiet hierin blijkbaar tekort. Nochtans is er veel vraag en interesse. Via focusgroep techniek werd gepeild naar de interesse voor een uitgebreider aanbod van mariene leerstof in het middelbaar onderwijs (bij de leerlingen, hun leerkrachten en mariene wetenschappers). Het resultaat was alom positief. Vervolgens bevestigden leerplannen analyses van tweede en derde graad (ASO, gemeenschapsonderwijs) dat er momenteel geen marien gerelateerde onderwerpen worden onderwezen tijdens de lessen biologie. Er werd tevens een lijst opgemaakt van mogelijkheden om in deze leerplannen lessen over de zee in te passen. De enige manier momenteel om het basistekort aan mariene kennis bij de leerlingen te verminderen is het zogenaamd 'marineren' van de bestaande leerplannen met onderwerpen uit deze lijst. Om leerkrachten hiertoe te motiveren werden digitale kant en klare lespakketten over de zee ontwikkeld. Een permanente oplossing op brede schaal kan verkregen worden wanneer mariene basiskennis een plaats krijgt in de leerplannen zelf. In beide gevallen zal een gebruiksvriendelijk data systeem van aile marien gerelateerde initiatieven samen met een groeiend aantal digitale lespakketten nodig zijn om leerkrachten kwalitatief hierin bij te staan. |
|