Engelse naam: Centre for Urban History
Overkoepelend instituut: Universiteit Antwerpen; Faculteit Letteren en Wijsbegeerte; Departement Geschiedenis (UA), meer
MOG-kernwoorden (2) : Archeologie; Geschiedenis
Adres: Stadscampus (room D.325)
Prinsstraat 13 2000 Antwerpen België
| | E-mail:
|
| |
Type: Wetenschappelijk
|
1 Directeur: Hoofd van de onderzoeksgroep/afdeling 2 Mariene onderzoeker: Is werkzaam in deze groep en treedt op als (co)auteur in minstens één mariene publicatie in de laatste 5 jaar. 3 Gespecialiseerd personeel: Levert administratieve of technische ondersteuning aan het zeewetenschappelijk onderzoek.
Abstract: |
Het centrum voor Stadsgeschiedenis (CSG) is een internationaal erkend onderzoekscentrum dat zich richt op stedelijke samenlevingen, structuren en processen in historisch perspectief. Het benadert 'stadsgeschiedenis' als onderdeel van een inclusief veld van 'stadsstudies', dat interdisciplinaire inzichten uit de stadssociologie, culturele studies, demografie, economische geografie, planning en architectuur, stedelijk bestuur en milieuwetenschappen omvat. Steden ontstaan en bloeien niet alleen in permanente interactie met elkaar, maar ook met hun specifieke natuurlijke omgeving en het agrarische achterland dat hen omringt. Een modern historisch begrip van stedelijke groei en ontwikkeling vereist daarom ook een diepgaande studie van de relaties tussen stad en natuur en tussen stad en platteland. Daarom richt het CSG zich ook op de geschiedenis van water en bescherming tegen overstromingen; de ontwikkeling van waterrijke kustgebieden; stedelijke sanitaire voorzieningen; stedelijk groen; nutriëntenstromen tussen stad en platteland; gemeenschappelijk beheer van braakliggende terreinen; plattelandsindustrieën en peri-urbane landbouw.
Binnen het mariene en kustdomein richt het onderzoek zich op zes onderwerpen:
- de studie van de oorzaken, impact en perceptie van historische overstromingsrampen (Soens; Jongepier);
- de historische studie van polders en weilanden in het Noordzeegebied (als bottom-up organisatie voor kust- en rivierwaterbeheer) (Soens, De Coster);
- de studie van zeelui, vissers en maritieme beroepen (van de middeleeuwen tot de 20e eeuw (Greefs, Walschap, Loockx);
- breder onderzoek naar kustontwikkeling gedurende het laatste millennium (vooral de interactie tussen natuurlijke en menselijke dynamiek) (Soens, De Block);
- de studie van veenontwikkeling en -afgraving (Jongepier, De Coster);
- de studie van erfgoedaspecten van kust- en rivierlandschappen (gericht op de integratie van natuurwaarden en cultuurhistorische waarden) (Soens).
|
Publicaties (15) |
Top | Personen | Project |
( 9 peer reviewed ) opsplitsen filter
- Verhoeven, G. (2020). No campers wanted: mass tourism and the discouragement of 'tent cloth vacationing' in Belgium's Trente Glorieuses (1945-'75). Journal of Tourism History 12(3): 237-253. https://hdl.handle.net/10.1080/1755182X.2020.1854354, meer
- Soens, T.; De Block, G.; Jongepier, I. (2019). Seawalls at work. Envirotech and labor on the North Sea coast before 1800. Technology and Culture 60(3): 688-725. https://dx.doi.org/10.1353/tech.2019.0070, meer
- Puttevils, J.; Deloof, M. (2017). Marketing and pricing risk in marine insurance in sixteenth-century Antwerp. Journal of Economic History 77(3): 796-837. https://dx.doi.org/10.1017/S0022050717000687, meer
- De Ruysscher, D.; Puttevils, J. (2015). The art of compromise legislative deliberations on marine insurance institutions in Antwerp (c. 1550-c. 1570). BMGN 130(3): 25-49, meer
- Deseure, B. (2010). ‘Sa splendeur et sa décadence sont également célèbres’ - Het Scheldeverhaal als politiek instrument tijdens de Franse periode. Tijdschr. Geschied. 123(4): 534-553, meer
- Deseure, B.; Marnef, G.; Verhoeven, G. (2010). Een pot vol mosselen: de Schelde en de stedelijke identiteit van Antwerpen (zestiende-twintigste eeuw) = A pot full of mussels. The Scheldt and the urban identity of Antwerp (sixteenth to twentieth century). Tijdschr. Geschied. 123(4): 480-485, meer
- Greefs, H. (2010). Van formeel vrij tot tolvrij - De visies op de Scheldevaart en de positie van Antwerpen als havenstad binnen de schoot van de Antwerpse Kamer van Koophandel, 1795-1863. Tijdschr. Geschied. 123(4): 554-571, meer
- Troubleyn, L.; Kinnaer, F.; Ervynck, A.; Beeckmans, L.; Caluwé, D.; Cooremans, B.; de Buyser, F.; Deforce, K.; Desender, K.; Lentacker, A.; Moens, J.; Van Bulck, G.; Van Dijck, M.; Van Neer, W.; Wouters, W. (2009). Consumption patterns and living conditions inside Het Steen, the late medieval prison of Malines (Mechelen, Belgium). JALC 1(2): 5-47, meer
- Greefs, H. (2008). De terugkeer van Mercurius. De divergerende keuzes van de zakenelite in Antwerpen en het belang van relatienetwerken na de heropening van de Schelde (1795-1850) = Divergent strategies of the business elite in Antwerp and the importance of networks after the reopening of the river Scheldt (1795-1850). TSEG 5(2): 55-86, meer
- Puttevils, J. (2023). Een vergeten bladzijde? De vroege participatie van de Zuidelijke Nederlanden aan slavernij, in: Allen, R.M. et al. Staat & slavernij: Het Nederlandse koloniale slavernijverleden en zijn doorwerkingen. pp. 347-357, meer
- Greefs, H. (2019). Importing from the Baltic to Antwerp: trade preferences and portfolios of maritime traders after the re-emergence of Antwerp as a commercial port town (1795-1857), in: Serruys, M.-W. (Ed.) Proceedings of the sixth sound toll registers online conference, Antwerp, Belgium (22-23 october 2015). Mededelingen van de Koninklijke Marine Academie = Communications de l'Academie Royale de Marine, XLI: pp. 265-284, meer
- Stabel, P.; Puttevils, J.; Dumolyn, J.; Lambert, B.; Murray, J.M.; Dupont, G. (2018). Production, markets and socio-economic structures II: c.1320–c.1500, in: Brown, A. et al. Medieval Bruges c. 850-1550. pp. 196-267. https://dx.doi.org/10.1017/9781108303842.007, meer
- Stabel, P.; Puttevils, J.; Dumolyn, J. (2018). Production, markets and socio-economic structures I: c.1100–c.1320, in: Brown, A. et al. Medieval Bruges c. 850-1550. pp. 86-123. https://dx.doi.org/10.1017/9781108303842.004, meer
- Greefs, H. (2015). Choices and opportunities amid economic warfare: strategic decisions of the business elite in the young harbour town of Antwerp during the Napoleonic Era, in: Aaslestad, K. et al. (Ed.) Revisiting Napoleon’s continental system. Local, regional and European experiences. War, Culture and Society, 1750 – 1850, : pp. 223-240, meer
- Greefs, H. (2014). De Schelde geblokkeerd in 1839: hoe Antwerpen opnieuw een provinciestad werd, in: Van Ginderachter, M. et al. (Ed.) Het land dat nooit was. Een tegenfeitelijke geschiedenis van België. pp. 63-88, meer
|
Project |
Top | Personen | Publicaties |
- De creatie van de Westerschelde. Een historische kijk op de transformatie van het Westerschelde-estuarium van veenriviertje tot internationale handelsroute ( ca. 1000-ca. 1500), meer
|
|