IMIS

Publications | Institutes | Persons | Datasets | Projects | Maps
[ report an error in this record ]basket (2): add | show Print this page

one publication added to basket [392416]
Zee-inzicht! De zee als klaslokaal
D’Haese, B. (2024). Zee-inzicht! De zee als klaslokaal, in: De Grote Rede 59. De Grote Rede: Nieuws over onze Kust en Zee, 59: pp. 15-20
In: (2024). De Grote Rede 59. De Grote Rede: Nieuws over onze Kust en Zee, 59. Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ): Oostende. 32 pp., more
In: De Grote Rede: Nieuws over onze Kust en Zee. Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ): Oostende. ISSN 1376-926X, more

Available in  Author 

Keyword
    Marine/Coastal

Author  Top 
  • D’Haese, B., more

Abstract
    Degelijk onderwijs staat met zijn voeten in het leven van elke dag. Het vormt jongeren tot kritische burgers, vanuit een begrip van fundamentele processen en beginselen, geënt op de dagdagelijkse realiteit. De oceaan is een van die zinvolle omgevingen, vele malen belangrijker dan lange tijd vermoed en uitgedragen. Bovendien zijn zee en kust uitermate geschikt om vanuit een veelheid aan disciplines te worden benaderd. Vaak kan dit op een praktijkgerichte manier, vanuit het motto: “Al doende leert men”. Ook aan de kust een waarheid als een (zeemans-)klok. Alle theorie over zee en kust ten spijt, daadwerkelijk met je voeten in het zand staan, de zilte lucht inademen en de golven horen breken kan nergens aan tippen. Het zintuiglijk ervaren van de omgeving verankert informatie op een dieper niveau, waardoor je het beter onthoudt en begrijpt. Er heerst eensgezindheid in alle didactische handboeken: ervaringsgericht leren en zelf actief kennis opdoen zijn dé sleutels tot een beter begrip van kennis. Daarnaast stimuleert ervaringsleren een onderzoekende houding. Het prikkelt nieuwsgierigheid en moedigt aan tot vragen stellen, experimenteren en ontdekken. Met de zee in een glansrol!

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Author