Complex Project ECA – Extra Containercapaciteit Antwerpen: deelrapport 2. Inschatting van de verandering in SSC met behulp van een multivariaat model
Plancke, Y.; Smolders, S.; Vanlede, J. (2024). Complex Project ECA – Extra Containercapaciteit Antwerpen: deelrapport 2. Inschatting van de verandering in SSC met behulp van een multivariaat model. Versie 2.0. WL Rapporten, 20_091_2. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VI, 20 + 2 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/246
Part of: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , more
|
|
Available in | Authors |
|
Document type: Project report
|
Keywords |
Hydraulics and sediment > Sediment > Cohesive sediment Hydraulics and sediment > Sediment > Dredging and dumping Literature and desktop study Water management > Risk > Scenario-analysis ANE, Scheldt Estuary [Marine Regions]
|
Author keywords |
|
Contact detailsProposer: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Afdeling Maritieme Toegang , more
Abstract |
In het kader van het Complex project ECA dient het effect van de stortingen voor het onderhouden van het getijdendok ingeschat te worden. Om het effect op de primaire productie te kunnen inschatten, dient de verandering in de zwevende stof concentratie (SSC) langsheen het Schelde-estuarium gekend te zijn. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een multivariaat model (MVM), waarbij op basis van verklarende parameters de SSC wordt ingeschat. In voorliggend rapport wordt het MVM toegepast dat in ket kader van de Agenda voor de Toekomst werd opgemaakt. Het MVM is opgemaakt op basis van de periodieke SSC-metingen, uitgevoerd in het kader van het OMES-project. Dit basismodel werd in het kader van deze studie op 2 vlakken uitgebreid: enerzijds werd een spatiale uitbreiding gemaakt voor de Westerschelde, anderzijds werd een werkwijze geïmplementeerd waarbij het effect op de verandering in SSC van alternatieve stortlocaties kan worden ingeschat. De sterkste toename ten gevolge van de extra stortingen ten behoeve van het onderhoud van het 2e getijdendok, is voor de verschillende alternatieven terug te zien nabij de stortlocaties. In absolute waarden treedt de sterkste toename op in het segment KM70-80, waarin de verschillende stortlocaties (Oosterweel en Punt van Melsele) gelegen zijn. In relatieve zin, treedt de sterkste toename op in het segment KM60-70 of KM70-80, afhankelijk van de beschouwde periode. Het spatiale patroon langsheen het estuarium is identiek voor de verschillende inrichtingsalternatieven, enkel de grootte van de verandering verschilt. Dit verschil kan één op één toegeschreven worden aan de verschillen in extra onderhoudsvolumes die berekend werden voor de verschillende inrichtingsalternatieven. |
|