IMIS

Publications | Institutes | Persons | Datasets | Projects | Maps
[ report an error in this record ]basket (0): add | show Print this page

Les problèmes du navire
Lederer, A. (1988). Les problèmes du navire, in: L'accès maritime au Zaïre: symposium, Bruxelles, 5 décembre 1986 = Maritieme toegang tot Zaïre: symposium, Brussel, 5 december 1986. pp. 111-132
In: (1988). L'accès maritime au Zaïre: symposium, Bruxelles, 5 décembre 1986 = Maritieme toegang tot Zaïre: symposium, Brussel, 5 december 1986. Academie Royale des Sciences d'Outre-Mer = Koninklijke Academie voor Overzeese Wetenschappen: Brussel. 175 pp., more

Available in  Author 
Document type: Conference paper

Keywords
    Freshwater-seawater interface
    Manoeuvrability
    Navigation
    Vehicles > Surface craft > Ships
    Democratic Republic of the Congo, Congo R. [Marine Regions]
    Brackish water

Author  Top 
  • Lederer, A.

Abstract
    De problemen van hel schip. - Gezien het grote debiet van de Zaïrestroom, drijft er in het estuarium een zoetwaterlaag op het zeewater. Dit heeft een verhoging van de diepgang tot gevolg en een verandering van de stuurlast. Het verblijven van het schip in het zoete water vertraagt de toename van de oneffenheid, wat gunstig is voor de wrijvingsweerstand. Wanneer het schip in het maritieme gedeelte komt, zelfs met de snelheid tot 5 knopen terug te brengen, verhoogt de diepgang met ongeveer één voet en ook de weerstand verhoogt; een diagram van Schlichting laat toe dit te berekenen. Men moet eveneens rekening houden met de stroomsnelheid, namelijk in de “Chaudron d'Enfer” (nu Mbengo-Mbengo). Gezien de minder goede handelbaarheid in ondiep water, moeten de schepen die de riviermond van de Zaïre binnen varen over een geprofileerd roer beschikken van voldoende afmeting.

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Author