Period: October 2012 till December 2015 Status: Completed
|
|
Institutes (5) |
Top |
- Toerisme Oostende vzw, more, promotor
- Stichting Duurzame Visserijontwikkeling vzw (SDVO), more, partner
- Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO), more, partner
- Vlaamse overheid, more, partner
- Provincie West-Vlaanderen, more, partner
|
Abstract |
Centraal binnen dit project staan de ontmoetingen en kennisuitwisseling tussen vissers en chef-koks van Oostende. Vissers dagen de chef-koks uit om creatief aan de slag te gaan met vissoorten en schaaldieren van eigen zeebodem. Vissers prijzen vanuit hun eigen ervaring het beste product van dat moment aan (cfr. seizoenskalender van VLAM). Daarnaast wordt het publiek nauw betrokken bij dit project en leert de visserijsector op een andere manier kennen, namelijk door de ogen van vissers, vissersvrouwen, een Oesterkweker, een laatste Ijslandvaarder enz. Vissers delen hun passie met het publiek door warme en authentieke verhalen te vertellen.
Ook hobby-koks worden uitgedaagd door de vissers om met de aangeprezen producten aan de slag te gaan. Al deze ervaringen, kennisuitwisseling, informatie enz. wordt gebundeld en gecommuniceerd via een dynamische website en andere communicatiekanalen.
Ook het aspect van traceerbaarheid van de vissoorten komt ruim aan bod. Op die manier is het de bedoeling de lokale vis en schaaldieren op een originele manier te promoten en bekender te maken. Verder kan de consument genieten van culinaire visspecialiteiten in de restaurants, maar vernemen ze ook alles over het verloop van de visketen om de vis tot op hun bord te brengen. Het is ook de bedoeling Oostendse Langoustines mee te promoten cfr. project OoLAVIS, alsook nieuwe producten die voortvloeien uit het project North Sea chefs. |
|