USV Adhemar | Vlaams Instituut voor de Zee
 

Vlaams Instituut voor de Zee

Platform voor marien onderzoek

USV Adhemar

Het onbemande oppervlaktevaartuig (USV) van het VLIZ is een Autonaut. Dit vaartuig wordt 24/7 op afstand bestuurd en kan weken tot maanden metingen van atmosfeer en water (oppervlak) uitvoeren. De USV kan zowel nationaal (Belgisch deel van de Noordzee) als internationaal ingezet worden. De lancering kan zowel vanaf het strand, een slipway of een onderzoeksschip gebeuren.

Wat is een AutoNaut USV en hoe werkt het?

Een onbemand oppervlaktevoertuig of USV is een kleine boot die op zee metingen kan uitvoeren zonder dat er een persoon aan boord nodig is. USV's worden de laatste jaren steeds vaker gebruikt in de wereld van mariene robots.

USV's worden op afstand bediend door een aantal getrainde piloten, die via satelliet met het voertuig communiceren. Ze kunnen de voertuigstatus controleren en het voertuig in realtime besturen.

Wat de AutoNaut USV anders maakt dan de meeste USV's, is dat deze de beweging van de golven gebruikt om voorwaartse beweging te produceren. Dit betekent dat een golfgestuurde USV, zoals de AutoNaut, veel minder energie verbruikt dan een normaal schip op zee. In combinatie met de grote zonnepanelen zorgt dit ervoor dat de AutoNaut USV veel langer op zee kan blijven dan de meeste USV's.

Waarom een USV gebruiken?

USV's kunnen een groot aantal taken op zee uitvoeren. De AutoNaut USV is met name geschikt voor taken zoals:

  • Het lange uithoudingsvermogen van het voertuig betekent dat de AutoNaut gegevens kan verzamelen wanneer onderzoeksschepen niet beschikbaar zijn, tegen een fractie van de kosten.
  • De golfaandrijving zorgt voor stille werkzaamheden, wat ideaal is voor het observeren van marien geluid.
  • Omdat het voertuig verbonden is met de wal, is de AutoNaut een ideale communicatie-gateway tussen het onderzeese milieu en de kust.
  • Omdat de AutoNaut door golven wordt aangedreven, werkt slecht weer in zijn voordeel. Meer golven betekenen meer voortstuwing.
  • Door de kleine omvang van het voertuig kan het platform ondiepe en kleinere gebieden bereiken waar een onderzoeksschip problemen ervaart.

Gebruik maken van de USV?

Voor meer informatie over het toestel en bij interesse in gebruik voor wetenschappelijk onderzoek, gelieve het Marine Robotics Centre van het VLIZ te contacteren: mrc@vliz.be.

Gebruik en voorwaarden

Opgelet! Indien u als wetenschapper gebruik maakt van de USV die door het VLIZ ter beschikking gesteld wordt, gelieve daar dan als volgt aan te refereren in uw publicaties: 'Dit werk werd ondersteund door data & infrastructuur beschikbaar gesteld door het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ)'.


Technische details

  • Dimensies
    • Lengte: 5 meter
    • Breedte: ± 0.5 meter
    • Diepgang: 1 meter
    • Gewicht: 250 kg
  • Operationele kenmerken:
    • Autonomie: weken tot maanden
    • zonnepanelen als aanvulling voor batterijen
  • Communicatie
    • FH radiolink
    • Iridium satelliet
  • Wetenschappelijke uitrusting
    • CTD – Seabird Fastcat
    • Chlorophyll A, turbiditeit, organisch materiaal – Wetlabs Ecopuck
    • Zuurstof – Aandera 4831
    • Camera's – voorwaarts en achterwaarts
    • ADCP – Teledyne RDI Workhorse 600 kHz
    • Akoestische ontvanger – Vemco V2RC mini
    • Golfsensor – Aandera MOTUS
    • Hydrofoon – Seiche MicroPAM