15 / 06 / 2016
![](http://www.vliz.be/sites/vliz.be/files/public/docs/nieuws/SeaChange-Winnaars-videowedstrijd(1.9S).jpg)
Foto: VLIZ - Stefanie Reynaert
Het Europese project Sea Change wil tussen 2015 en 2018 de burger meer bewust maken van hoe onlosmakelijk wij, als mens, verbonden zijn met de zee. Hierin staat 'een gezonde zee, een gezonde mens' centraal.
In het kader van dit project werd begin dit 2016 (januari-maart) de 'Think Big Think Ocean-ideeënwedstrijd' georganiseerd, waarbij burgers en organisaties uit heel Europa een videofilmpje van max. 2 minuten konden insturen. Hierin moesten ze een idee voorstellen voor een evenement of activiteit die kan bijdragen tot de doelstelling van Sea Change.
Van de 56 goedgekeurde inzendingen werd er in ieder van de zeven partnerlanden een nationale winnaar gekozen. Bovendien werd één inzending ook beloond met een Europese prijs. Zowel de Europese als Belgische hoofdvogel werd afgeschoten door de vzw Safe Coastal Tourism. Deze vzw werd opgericht door Caroline Danneels, nadat zij haar zoon Bavo Verheyden verloor door verdrinking in zee. Haar missie is dan ook mensen meer bewust te maken van de gevaren van de zee. Het idee dat zij, samen met scholier Jasper Stuer, ingestuurd heeft voor de Sea Change ideeënwedstrijd, draaide rond het bewust maken van jonge kinderen (door middel van verhaal en spel), omdat zij het gevaar vaak onderschatten.
Caroline Danneels en Jasper Stuer kwamen persoonlijk hun prijzen ophalen tijdens het evenement dat het VLIZ organiseerde in het kader van WereldOceaanDag 2016, op 10 juni laatstleden.
Het winnende idee (zie filmpje hier) zal nu verder voor VLIZ als basis en inspiratie dienen voor de organisatie van een bewustmakingsevenement in België in 2017.
Voor meer informatie over de wedstrijd en de andere nationale winnaars, zie Sea Change wedstrijdpagina 'Think Big, Think Ocean'.