IMIS | Vlaams Instituut voor de Zee
 

Vlaams Instituut voor de Zee

Platform voor marien onderzoek

IMIS

Publicaties | Instituten | Personen | Datasets | Projecten | Kaarten
[ meld een fout in dit record ] Print deze pagina

Optimalisatie van de baggerwerken in de maritieme toegang van de Westerschelde en de Beneden Zeeschelde

Engelstalige titel: Optimalisatie van de baggerwerken in de maritieme toegang van de Westerschelde en de Beneden Zeeschelde
Periode: September 2004 tot Augustus 2006
Status: Afgelopen

Thesaurusterm: Baggerwerk
Geografische termen: ANE, Nederland, Westerschelde [Marine Regions]; België, Beneden Zeeschelde [Marine Regions]
 Instituut 

Instituut  Top 
  • Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Waterbouwkundig Laboratorium (WL), meer, opdrachtgever

Abstract
De opdracht heeft tot doel het leveren van technisch-wetenschappelijke bijstand bij het onderzoek naar optimalisatie van de baggerwerken in de Westerschelde en de Beneden Zeeschelde.

Het Waterbouwkundig Laboratorium heeft de voorgaande jaren een numerieke modellentrein in 2D voor het simuleren van waterstanden en stromingen tot stand gebracht gaande van de Atlantische Oceaan tot het volledige tij-gebonden deel van de Schelde reikend tot Gent en Lier.

Deze modellentrein is een belangrijke ondersteuning bij het onderzoek dat zou moeten gebeuren voor de optimalisatie van de baggerwerken. Zo is er gepland om een aanzienlijke storting van zand uit voeren in de Westerschelde waarvan de monitoring moet toelaten om de haalbaarheid van een alternatieve stortstrategie in te schatten. Het numeriek modelleren van de sedimenttransport processen die daarbij opgemeten worden zal een belangrijk hulpmiddel zijn. Verder zijn er ook experimenten op fysisch model gebeurd die het effect van een current deflecting wall op de wateruitwisseling tussen het Deurganckdok en de Beneden Zeeschelde diende in te schatten. Om uiteindelijk dit effect te kunnen vertalen naar verminderde hoeveelheden slibsedimentatie in het Deurganckdok zal er numerieke modellering van slibtransport processen dienen te gebeuren om finaal de bouw van dergelijke current deflecting wall te kunnen verantwoorden.

Een niet minder belangrijke ondersteuning bij het onderzoek naar optimalisatie van de baggerwerken is de analyse van de schat aan studies en meetgegevens die bij Afdeling Maritieme Toegang aanwezig is. Zo zijn er studies over de samenstelling van de bodem, meetgegevens van slibconcentraties, de uiterst gedetailleerde opslag van de bagger- en stortactiviteiten in het BIS-systeem en de massale hoeveelheid peilgegevens. Het opsporen van trends in deze meetgegevens is van onschatbare waarde om de invloed van menselijke activiteiten op de sedimentdynamiek in de Schelde te bestuderen en zo ook te weten te komen hoe die invloeden kunnen worden geminimaliseerd.

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Instituut