Engelse naam: Department of Transport and Regional Economics
Overkoepelend instituut: Universiteit Antwerpen; Faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen (UA-TEW), meer
Thesaurustermen (4) : Haveneconomie; Maritiem transport; Navigation policy; Verkeersgeleiding
MOG-kernwoorden (2) : Landgebruik; Transport & mobiliteit
Adres: Prinsstraat 13
2000 Antwerpen België
| | Tel.: +32-(0)3-265 40 44
E-mail:
|
| |
Type: Wetenschappelijk
|
1 Directeur: Hoofd van de onderzoeksgroep/afdeling 2 Mariene onderzoeker: Is werkzaam in deze groep en treedt op als (co)auteur in minstens één mariene publicatie in de laatste 5 jaar. 3 Gespecialiseerd personeel: Levert administratieve of technische ondersteuning aan het zeewetenschappelijk onderzoek.
Personen (7) |
Top | Publicaties | Projecten |
- Sys, Christa 1, 2
- Vanelslander, Thierry 1, 2
- Verhetsel, Ann 1, 2
- Carlan, Valentin 2
- Geurts, Patsy 3
- Hintjens, Joost 2
- Van Hassel, Edwin 2
|
|
Abstract: |
Het departement Transport and Ruimtelijke Economie (TPR) wil een internationaal excellentiecentrum zijn voor fundamentele en toegepaste academische vorming, onderzoek en dienstverlening in vervoerseconomie, logistiek en ruimtelijke economie. Haar missie is om transport en logistiek te verbeteren ten dienste van onze samenleving en het bedrijfsleven. Het departement draagt bij aan de ontwikkeling van activerende, studentgerichte en competentiegerichte programmaonderdelen en studieprogramma's van de faculteit Bedrijfseconomie en geavanceerde masteropleidingen binnen het Centre for Maritime and Air Transport Management (C-MAT), inclusief masterclasses, waarbij rekening wordt gehouden met toekomstige uitdagingen. Het onderzoek resulteert in theorieën, innovatieve en duurzame toepassingen en instrumenten om de bestaande academische kennis, het vervoersbeleid en de toeleveringsketen te verbeteren. Daarom voert TPR innovatief en multi-/interdisciplinair onderzoek uit binnen een internationale context en organiseert het onderwijsprogramma's van bachelor- tot PhD-niveau. TPR streeft resultaten na die academisch verantwoord en economisch levensvatbaar zijn en duurzame ontwikkeling ondersteunen. Het hecht waarde aan een kritische en onafhankelijke benadering en een open communicatie. De onderzoeksactiviteiten van TPR vinden plaats in het kader van programma's die worden gestimuleerd door de universiteit, overheidsinstanties op alle beleidsniveaus, non-profitorganisaties en particuliere of semi-particuliere actoren.
Projectonderzoek speelt een sleutelrol in het verwerven van wetenschappelijke kennis. Het departement richt zich op een brede waaier van onderzoeksprojecten, met zowel fundamentele onderzoeksprojecten op langere termijn als contracten met diverse promotoren en beperkte opdrachten voor onmiddellijke toepassing. Zakelijke knowhow omvat ook in belangrijke mate beleidsadvies, consulting en individueel onderzoek door de leden van het departement. Zo werd de voorbije jaren veel onderzoek verricht voor bedrijven, en werd hoogwaardig onderzoek verricht naar de evaluatie van vervoersinvesteringen, mobiliteitsbeleid, toerisme, de maritieme en havensector, en ruimtelijke aspecten en stedenbeleid.
De onderzoekslijnen van TPR bevinden zich op het snijvlak van algemene en bedrijfseconomie. Het rijke instrumentarium dat de vakgebieden transport en ruimtelijke economie bieden, blijkt uit de brede waaier van toegepaste onderzoeksprocedures. Deze omvatten strategische analyses, methoden van economisch onderzoek en beoordeling, informatieverzameling en -analyse, operationeel onderzoek, modelmatige analyse, prognoses en simulaties.
De onderzoeksactiviteiten vinden plaats in het kader van programma's van de universiteit en de overheid (gewestelijk, federaal en Europees) en van specifieke opdrachten van de openbare en particuliere sector. De behandelde onderwerpen hebben betrekking op:
- de interactie tussen vervoer en economie;
- goederenvervoer;
- de haven- en maritieme sector;
- de luchtvaartsector en -markten;
- stedelijke logistiek en distributie;
- de beoordeling van infrastructuurprojecten;
- strategische analyses en beleidsaanbevelingen (particuliere bedrijven, overheden);
- interactie tussen vervoer en ruimtelijke ordening;
- stadsstudies en ruimtelijke economie.
|
Publicaties (129) |
Top | Personen | Projecten |
( 89 peer reviewed ) opsplitsen filter
BenHakoun, E.; Van de Voorde, E.; Shiftan, Y. (2024). The daily port and shoreline emission inventory model. Marit. Policy Manage. Latest Articles: 29. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2023.2243486, meer
Notteboom, T.; Haralambides, H.; Cullinane, K. (2024). The Red Sea Crisis: ramifications for vessel operations, shipping networks, and maritime supply chains. Maritime Economics & Logistics 26(1): 1-20. https://dx.doi.org/10.1057/s41278-024-00287-z, meer
Aronietis, R.; Van Hassel, E.; Vanelslander, T. (2023). Maritime data collection framework for container port benchmarking. J. Mar. Sci. Eng. 11(8): 1557. https://dx.doi.org/10.3390/jmse11081557, meer
Boullauazan, Y.; Sys, C.; Vanelslander, T. (2023). Developing and demonstrating a maturity model for smart ports. Marit. Policy Manage. 50(4): 447-465. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2022.2074161, meer
Chen, S.; Zheng, S.; Sys, C. (2023). Policies focusing on market-based measures towards shipping decarbonization: designs, impacts and avenues for future research. Transp. Policy 137: 109-124. https://dx.doi.org/10.1016/j.tranpol.2023.04.006, meer
Christodoulou Raftis, C.C.; Vanelslander, T.; van Hassel, E. (2023). A global analysis of emissions, decarbonization, and alternative fuels in inland navigation - A systematic literature review. Sustainability 15(19): 14173. https://dx.doi.org/10.3390/su151914173, meer
de Jesus, M.C.R.; van Hassel, E.; Vanelslander, T. (2023). Real-life synchromodality challenges: a qualitative study in Flanders. Sustainability 15(24): 16836. https://dx.doi.org/10.3390/su152416836, meer
Georgoudakis, D.; Syriopoulos, T.; Sys, C. (2023). Investment and trading strategies in the maritime sector: an application to the secondhand containership market. WMU Journal of Maritime Affairs 22: 59-89. https://dx.doi.org/10.1007/s13437-022-00289-9, meer
Negenborn, R.R.; Goerlandt, F.; Johansen, T.A.; Slaets, P.; Valdez Banda, O.A.; Vanelslander, T.; Ventikos, N.P. (2023). Autonomous ships are on the horizon: here’s what we need to know. Nature (Lond.) 615(7950): 30-33. https://dx.doi.org/10.1038/d41586-023-00557-5, meer
Nicolet, A.; Shobayo, P.; van Hassel, E.; Atasoy, B. (2023). An assessment methodology for a modular terminal concept for container barging in seaports. Case Studies on Transport Policy 14: 101103. https://dx.doi.org/10.1016/j.cstp.2023.101103, meer
Shobayo, P.; Van Hassel, E.; Vanelslander, T. (2023). Logistical assessment of deep-sea polymetallic nodules transport from an offshore to an onshore location using a multiobjective optimization approach. Sustainability 15(14): 11317. https://dx.doi.org/10.3390/su151411317, meer
Ben-Hakoun, E.; Van de Voorde, E.; Shiftan, Y. (2022). Trends in emission inventory of marine traffic for port of Haifa. Sustainability 14(2): 908. https://dx.doi.org/10.3390/su14020908, meer
Carlan, V.; Sys, C.; Vanelslander, T. (2022). Cost-effectiveness and gain-sharing scenarios for purchasing a blockchain-based application in the maritime supply chain. European Transport Research Review 14(1): 21. https://dx.doi.org/10.1186/s12544-022-00545-2, meer
Jeevan, J.; Notteboom, T.; Rozar, N.; Salleh, N.H.M.; Menhat, M.N.S.; Ngah, A.H.; Hanafiah, R.M.; Zaideen, I.M.M. (2022). Integration of rail freight with dry ports: a route for seaport regionalisation. RTBM 45: 100910. https://dx.doi.org/10.1016/j.rtbm.2022.100910, meer
Knatz, G.; Notteboom, T.; Pallis, A.A. (2022). Container terminal automation: revealing distinctive terminal characteristics and operating parameters. Maritime Economics & Logistics 24(3): 537-565. https://dx.doi.org/10.1057/s41278-022-00240-y, meer
Ponio, G.; Rashed, Y.; van Hassel, E.; Verhoeven, P. (2022). Modelling regulatory capture in the port sector: A case study in the Philippines. Case Studies on Transport Policy 10(2): 1005-1014. https://dx.doi.org/10.1016/j.cstp.2022.03.014, meer
Pruyn, J.; van Hassel, E. (2022). Frontiers in maritime transport chains: digital and organizational innovations in maritime transport and port operations. Frontiers in Future Transportation 3: 869530. https://dx.doi.org/10.3389/ffutr.2022.869530, meer
Roumboutsos, A.; Sys, C.; Vanelslander, T. (2022). Imitation, co-opetition and open innovation in network industries: cases from ports. Case Studies on Transport Policy 10(3): 1627-1639. https://dx.doi.org/10.1016/j.cstp.2022.06.002, meer
Tocchi, D.; Sys, C.; Papola, A.; Tinessa, F.; Simonelli, F.; Marzano, V. (2022). Hypergraph-based centrality metrics for maritime container service networks: a worldwide application. J. Transp. Geogr. 98: 103225. https://dx.doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2021.103225, meer
Zhang, Y.; Li, X.; Van Hassel, E.; Negenborn, R.R.; Atasoy, B. (2022). Synchromodal transport planning considering heterogeneous and vague preferences of shippers. Transp. Res., Part E Logist. Trans. Rev. 164: 102827. https://dx.doi.org/10.1016/j.tre.2022.102827, meer
Balliauw, M. (2021). Time to build: a real options analysis of port capacity expansion investments under uncertainty. Res. Transp. Econ. 90: 100929. https://dx.doi.org/10.1016/j.retrec.2020.100929, meer
Brooks, M.R.; Sys, C.; Vanelslander, T. (2021). Regulation in the liner shipping industry: pathways to a balance of interests. Int. J. Transp. Econ. 48(3-4): 289-313. https://dx.doi.org/10.19272/202106704001, meer
Carlan, V.; Vanelslander, T. (2021). Economic aspects of introducing artificial intelligence solutions in logistics and port sectors: the data entry case. Frontiers in Future Transportation 2: 710330. https://dx.doi.org/10.3389/ffutr.2021.710330, meer
Carlan, V.; Vanelslander, T. (2021). Corrigendum: Economic aspects of introducing artificial intelligence solutions in logistics and port sectors: the data entry case. Frontiers in Future Transportation 2: 757860. https://dx.doi.org/10.3389/ffutr.2021.757860, meer
Franchi, L.; Vanelslander, T. (2021). Port greening: discrete choice analysis investigation on environmental parameters affecting container shipping companies’ behaviors. Sustainability 13(13): 7010. https://dx.doi.org/10.3390/su13137010, meer
Hintjens, J. (2021). Cooperation in the bundling of hinterland flows of adjacent seaports, an application to the European TEN-T core ports. Marit. Policy Manage. 48(5): 754-775. https://hdl.handle.net/10.1080/03088839.2020.1861355, meer
Mazloumi, M.; Van Hassel, E. (2021). Improvement of container terminal productivity with knowledge about future transport modes: a theoretical agent-based modelling approach. Sustainability 13(17): 9702. https://dx.doi.org/10.3390/su13179702, meer
Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2021). Special issue on 'Current issues in ports and maritime transportation'. Marit. Policy Manage. 48(5): 607-609. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2021.1953176, meer
Mohseni, S.A.; Van Hassel, E.; Vanelslander, T.; Sys, C.; Streng, M.; Kuipers, B. (2021). Economic impact analysis of installing a same risk area under the ballast water management convention. Int. J. Transp. Econ. 48(3-4): 479-503. https://dx.doi.org/10.19272/202106704009, meer
Van Hassel, E.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2021). The impact of the expanded Panama Canal on port range choice for cargo flows from the US to Europe. Marit. Policy Manage. 48(5): 610-628. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2020.1718230, meer
Acciaro, M.; Sys, C. (2020). Innovation in the maritime sector: aligning strategy with outcomes. Marit. Policy Manage. 47(8): 1045-1063. https://hdl.handle.net/10.1080/03088839.2020.1737335, meer
Balliauw, M.; Kort, P.M.; Meersman, H.; Smet, C.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2020). Port capacity investment size and timing under uncertainty and congestion. Marit. Policy Manage. 47(2): 221-239. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2019.1689306, meer
Balliauw, M.; Kort, P.M.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2020). The case of public and private ports with two actors: capacity investment decisions under congestion and uncertainty. Case Studies on Transport Policy 8(2): 403-415. https://dx.doi.org/10.1016/j.cstp.2019.03.009, meer
Esser, A.; Sys, C.; Vanelslander, T.; Verhetsel, A. (2020). The labour market for the port of the future. A case study for the port of Antwerp. Case Studies on Transport Policy 8(2): 349-360. https://dx.doi.org/10.1016/j.cstp.2019.10.007, meer
Hintjens, J.; van Hassel, E.; Vanelslander, T.; Van de Voorde, E. (2020). Port cooperation and bundling: a way to reduce the external costs of hinterland transport. Sustainability 12(23): 9983. https://dx.doi.org/10.3390/su12239983, meer
Meersman, H.; Moschouli, E.; NanwayBoukani, L.; Sys, C.; Van Hassel, E.; Vanelslander, T.; Van de Voorde, E. (2020). Evaluating the performance of the vessel train concept. European Transport Research Review 12(1): 23. https://hdl.handle.net/10.1186/s12544-020-00415-9, meer
van Hassel, E.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2020). Impact of investing in new port capacity from a shipper and a shipowner perspective: the case of maasvlakte II. Case Studies on Transport Policy 8(4): 1170-1180. https://hdl.handle.net/10.1016/j.cstp.2020.07.015, meer
Vermeiren, L.; Hintjens, J. (2020). Brexit: effecten op de haven van Zeebrugge. Een scenarioanalyse van de autotrafiek. Tijdschrift Vervoerswetenschap 56(2): 27-43, meer
Balliauw, M.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2019). Towards improved port capacity investment decisions under uncertainty: a real options approach. Transp. Rev. 39(4): 531-552. https://hdl.handle.net/10.1080/01441647.2018.1556228, meer
Saragiotis, P. (2019). Business process management in the port sector: a literature review. Maritime Business Review 4(1): 49-70. https://dx.doi.org/10.1108/MABR-10-2018-0042, meer
Van Hassel, E.; Vanelslander, T. (2019). Guest editorial. Maritime Business Review 4(1): 2-3. https://dx.doi.org/10.1108/MABR-03-2019-051, meer
Vanelslander, T.; Sys, C.; Lam, J.S.L.; Ferrari, C.; Roumboutsos, A.; Acciaro, M.; Macário, R.; Giuliano, G. (2019). A serving innovation typology: mapping port-related innovations. Transp. Rev. 39(5): 611-629. https://dx.doi.org/10.1080/01441647.2019.1587794, meer
Acciaro, M.; Ferrari, C.; Lam, J.S.L.; Macário, R.; Roumboutsos, A.; Sys, C.; Tei, A.; Vanelslander, T. (2018). Are the innovation processes in seaport terminal operations successful? Marit. Policy Manage. 45(6): 787-802. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2018.1466062, meer
Carlan, V.; Heaver, T.; Sys, C.; Vanelslander, T. (2018). Oil spill response in port areas: governance and the polluter-pays principle. Int. J. Transp. Econ. 45(3): 367-391. https://dx.doi.org/10.19272/201806703002, meer
Hintjens, J. (2018). A conceptual framework for cooperation in hinterland development between neighbouring seaport authorities. Marit. Policy Manage. 45(6): 819-836. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2018.1495343, meer
Peeters, C.; Pilon, R. (2018). A new relationship between government, industry and knowledge institutes, the case of the maritime sector. SHS Web of Conferences 58: 01023. https://hdl.handle.net/10.1051/shsconf/20185801023, meer
Vanelslander, T.; Van de Voorde, E. (2018). Special issue on "Infrastructure, pricing and regulatory issues in maritime supply chains". Marit. Policy Manage. 45(6): 717-719. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2018.1496293, meer
Rashed, Y.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslande, T. (2017). Short-term forecast of container throughout: An ARIMA-intervention model for the port of Antwerp. Maritime Economics & Logistics 19(4): 749-764. https://dx.doi.org/10.1057/mel.2016.8, meer
Sys, C.; Vanelslander, T.; Roumboutsos, A.; Giuliano, G.; Acciaro, M. (2017). Port related innovations: the answer to today's constraints and the challenges in seaports, in: Ulengin, F. et al. Proceedings of the World Conference on Transport Research: WCTR 2016, Shanghai. Transportation Research Procedia, 25: pp. [1-21], meer
Sys, C.; Vanelslander, T. (2017). Cases in ports and maritime transport economics and business-Special Issue WCTR SIGA2 2015 Antwerp Conference. Case Studies on Transport Policy 5(2): 314-315. https://dx.doi.org/10.1016/j.cstp.2017.03.001, meer
Carlan, V.; Sys, C.; Vanelslander, T. (2016). How port community systems can contribute to port competitiveness: developing a cost-benefit framework. RTBM 19: 51-64. https://dx.doi.org/10.1016/j.rtbm.2016.03.009, meer
Sys, C.; Vanelslander, T.; Adriaenssens, M.; Van Rillaer, I. (2016). International emission regulation in sea transport: economic feasibility and impact. Transportation Research Part D-Transport and Environment 45: 139-151. https://dx.doi.org/10.1016/j.trd.2015.06.009, meer
Van Hassel, E.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2016). Impact of scale increase of container ships on the generalised chain cost. Marit. Policy Manage. 43(2): 192-208. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2015.1132342, meer
van Hassel, E.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2016). North-South container port competition in Europe: the effect of changing environmental policy. RTBM 19: 4-18. https://dx.doi.org/10.1016/j.rtbm.2016.03.008, meer
Vanelslander, T. (2016). Seaport CSR: innovation for economic, social and environmental objectives. Social Responsibility Journal 12(2): 382-396. https://dx.doi.org/10.1108/srj-05-2014-0066, meer
Vanelslander, T.; Sys, C.; Carlan, V. (2016). Innovation among seaport operators: a QCA approach for determining success conditions. Int. J. Transp. Econ. 43(3): 291-314, meer
Verhetsel, A.; Vanelslander, T.; Balliauw, M. (2016). Maritime world cities: development of the global maritime management network. Int. J. Shipp. Transp. Logist. 8(3): 294-317. https://dx.doi.org/10.1504/IJSTL.2016.076260, meer
Farrell, S.; Vanelslander, T. (2015). Comparison of public–private partnerships in airports and seaports in low- and middle-income countries. Transp. Rev. 35(3): 329-351. https://dx.doi.org/10.1080/01441647.2015.1015066, meer
Hintjens, J.; Vanelslander, T.; van der Horst, M.; Kuipers, B. (2015). Towards a bio-based economy in ports: the case of the Flemish-Dutch delta. Int. J. Transp. Econ. 42(2): 229-247, meer
Pani, C.; Vanelslander, T.; Fancello, G.; Cannas, M. (2015). Prediction of late/early arrivals in container terminals - A qualitative approach. EJTIR 15(4): 536-550, meer
Stevens, L.; Sys, C.; Vanelslander, T.; van Hassel, E. (2015). Is new emission legislation stimulating the implementation of sustainable and energy-efficient maritime technologies? RTBM 17: 14-25. https://dx.doi.org/10.1016/j.rtbm.2015.10.003, meer
Vanelslander, T. (2015). Value creation in the port and shipping business: selected cases from the Rio WCTR 2013 conference. Marit. Policy Manage. 42(7): 633-635. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2015.1076925, meer
Verhetsel, A.; Balliauw, M. (2015). Maritieme containerwereldsteden: evolutie van het globale management netwerk (2006-2012). Tijdschrift Vervoerswetenschap 51(3): 43-61, meer
Van de Voorde, E.; Verhoeven, P. (2014). The economics of port authority reform a framework for ex-post evaluation. Int. J. Transp. Econ. 41(3): 297-325, meer
Arduino, G.; Aronietis, R.; Crozet, Y.; Frouws, K.; Ferrari, C.; Guihéry, L.; Kapros, S.; Kourounioti, I.; Laroche, F.; Lambrou, M.; Lloyd, M.; Polydoropoulou, A.; Roumboutsos, A.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2013). How to turn an innovative concept into a success? An application to seaport-related innovation. Res. Transp. Econ. 42(1): 97-107. https://hdl.handle.net/10.1016/j.retrec.2012.11.002, meer
Musso, A.; Piccioni, C.; Van de Voorde, E. (2013). Italian seaports' competition policies: Facts and figures. Transp. Policy 25: 198-209. http://dx.doi.org/10.1016/j.tranpol.2012.11.001, meer
Chen, S.; Meersman, H.; Van de Voorde, E. (2012). Forecasting spot rates at main routes in the dry bulk market. Maritime Economics & Logistics 14(4): 498-537. http://dx.doi.org/10.1057/mel.2012.18, meer
Siu Lee Lam, J.; Meersman, H.; Van de Voorde, E. (2012). Unveiling supply chain integration and its value in container shipping. Riv. Int. Econ. Trasp. XXXIX(2): 275-298, meer
Verhoeven, P.; Vanoutrive, T. (2012). A quantitative analysis of European port governance. Maritime Economics & Logistics 14(2): 178-203. dx.doi.org/10.1057/mel.2012.6, meer
Aronietis, R.; Pauwels, T.; Vanelslander, T.; Gadzinski, J.; Goledzinowska, A.; Wasil, R. (2011). Port hinterland connections: a comparative study of Polish and Belgian cases. Procedia. Social and Behavioral Sciences 20: 59-68. https://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.08.011, meer
Cheng, S.; Frouws, K.; Van de Voorde, E. (2011). Simulation-based optimization of ship design for dry bulk vessels. Maritime Economics & Logistics 13(2): 190-212. http://dx.doi.org/10.1057/mel.2011.2, meer
Gaur, P.; Pundir, S.; Sharma, T. (2011). Ports face inadequate capacity, efficiency and competitiveness in a developing country: case of India. Marit. Policy Manage. 38(3): 293-314. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2011.572700, meer
Lam, J.S.L. (2011). Patterns of maritime supply chains: slot capacity analysis. J. Transp. Geogr. 19(2): 366-374. http://dx.doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2010.03.016, meer
Lam, J.S.L.; Van de Voorde, E. (2011). Scenario analysis for supply chain integration in container shipping. Marit. Policy Manage. 38(7): 705-725. http://dx.doi.org/10.1080/03088839.2011.625988, meer
Pruyn, J.; Van de Voorde, E.; Meersman, H. (2011). Second hand vessel value estimation in maritime economics: a review of the past 20 years and the proposal of an elementary method. Maritime Economics & Logistics 13(2): 213-236. http://dx.doi.org/10.1057/mel.2011.6, meer
Sys, C.; Meersman, H.; Van de Voorde, E. (2011). A non-structural test for competition in the container liner shipping industry. Marit. Policy Manage. 38(3): 219-234. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2011.572708, meer
Vanelslander, T. (2011). Port and maritime governance and regulation: emerging issues. Marit. Policy Manage. 38(3): 215-217. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2011.572711, meer
Vanelslander, T. (2011). Ports and shipping: issues in optimization. Maritime Economics & Logistics 13(2): 99-101. http://dx.doi.org/10.1057/mel.2011.7, meer
Chen, S.; Meersman, H.; Van de Voorde, E. (2010). Dynamic interrelationships in returns and volatilities between Capesize and Panamax markets. Maritime Economics & Logistics 12(1): 65-90. https://dx.doi.org/10.1057/mel.2009.19, meer
Grosso, M.; Lynce, A.-R.; Silla, A.; Vaggelas, G.K. (2010). Short Sea Shipping, intermodality and parameters influencing pricing policies: the Mediterranean case. Netnomics 11(1): 47-67. http://dx.doi.org/10.1007/s11066-009-9039-0, meer
Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2010). Port competition revisited. Rev. Bus. Economics 55(2): 210-232, meer
Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2010). It's all about economics! Marit. Policy Manage. 37(3): 175-177. https://dx.doi.org/10.1080/03088831003700553, meer
Verhetsel, A.; Sel, S. (2009). World maritime cities: from which cities do container shipping companies make decisions? Transp. Policy 16(5): 240-250. http://dx.doi.org/10.1016/j.tranpol.2009.08.002, meer
Sys, C.; Blauwens, G.; Omey, E.; Van de Voorde, E.; Witlox, F. (2008). In search of the link between ship size and operations. Transp. Plann. Technol. 31(4): 435-463. dx.doi.org/10.1080/03081060802335109, meer
Vanelslander, T. (2008). Expansion in cargo handling: geographical and functional issues. Marit. Policy Manage. 35(2): 193-214. https://dx.doi.org/10.1080/03088830801956847, meer
Notteboom, T.; Merckx, F. (2006). Freight integration in liner shipping: a strategy serving global production networks. Growth change 37(4): 550-569. http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-2257.2006.00340.x, meer
Notteboom, T.E. (2006). Traffic inequality in seaport systems revisited. J. Transp. Geogr. 14(2): 95-108. https://hdl.handle.net/10.1016/j.jtrangeo.2004.12.003, meer
Notteboom, T.; Winkelmans, W. (2001). Reassessing public sector involvement in European seaports. International Journal of Maritime Economics 3(2): 242-259. https://hdl.handle.net/10.1057/palgrave.ijme.9100008, meer
Haezendonck, E.; Coeck, C.; Verbeke, A. (2000). The competitive position of seaports: introduction of the value added concept. International Journal of Maritime Economics 2(2): 107-118. https://dx.doi.org/10.1057/ijme.2000.10, meer
- Vanelslander, T. (2022). Regulation and finance in the port sector: current practices and future port development: the Belgian case, in: Ferrari, C. et al. Regulation and finance in the port industry. pp. 171-185. https://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-83985-7_11, meer
- Van de Voorde, E. (2021). Seaports and airports, in: Nash, C. (Ed.) Benchmarking and regulation in transport. European perspectives. pp. 117-135, meer
- Carlan, V. (2019). Maritime supply chain innovation: costs, benefits and cost-effectiveness of ICT introduction. PhD Thesis. University of Antwerp, Faculty of Business and Economics: Antwerpen. ISBN 978-90-5728-635-3. 235 pp., meer
- Carlan, V.; Naudts, D.; Audenaert, P.; Lannoo, B.; Vanelslander, T. (2019). Toward implementing a fully automated truck guidance system at a seaport: identifying the roles, costs and benefits of logistics stakeholders. Journal of Shipping and Trade 4(1): 12. https://dx.doi.org/10.1186/s41072-019-0054-5, meer
- Hintjens, J. (2019). Cooperation between seaports concerning hinterland transport. PhD Thesis. Universiteit Antwerpen, Faculty of Economics and Business: Antwerpen. ISBN 978-90-5728-6346. 196 pp., meer
- Mohseni, S.A.; Van Hassel, E.; Sys, C.; Vanelslander, T. (2019). Economic evaluation of alternative technologies to mitigate sulphur emissions in maritime container transport from both the vessel owner and shipper perspective. Journal of Shipping and Trade 4(1): 15. https://dx.doi.org/10.1186/s41072-019-0051-8, meer
- Shobayo, P.; Van Hassel, E. (2019). Container barge congestion and handling in large seaports: a theoretical agent-based modeling approach. Journal of Shipping and Trade 4(1): 4. https://dx.doi.org/10.1186/s41072-019-0044-7, meer
- Aronietis, R.; Sys, C.; Van Hassel, E.; Vanelslander, T. (2016). Forecasting port-level demand for LNG as a ship fuel: the case of the port of Antwerp. Journal of Shipping and Trade 1. https://dx.doi.org/10.1186/s41072-016-0007-1, meer
- De Langhe, K.; Meersman, H.; Sys, C; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2016). The role of capacity and traffic uncertainty in hinterland connections: strategies for the case port of Zeebruges, in: Kramberger, T. et al. Sustainable logistics and strategic transportation planning. pp. 374-396, meer
- Giuliano, G.; Knatz, G.; Hutson, N.; Sys, C.; Vanelslander, T.; Carlan, V. (2016). Decision-making for maritime innovation investments: The significance of cost benefit and cost effectiveness analysis. University of Antwerp, Faculty of Applied Economics: Antwerp. 20 pp., meer
- Nazemzadeh, M. (2016). The role of port infrastructure for economic development with an application to Belgium and the Port of Antwerp. PhD Thesis. Universiteit Antwerpen. Faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen: Antwerpen. 183 pp., meer
- Gargari, M.M.; Niasar, M.S.F. (2015). A dynamic discrete berth allocation problem for container terminals, in: Ehlers, S. et al. (Ed.) Maritime-port technology and development. pp. 11-18, meer
- Van Hassel, E.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2015). The influence of internalizing the external cost on the competiveness of sea ports in the same container loop, in: Weintrit, A. et al. (Ed.) Safety of marine transport: marine navigation and safety of sea transportation. pp. 131-138, meer
- Aronietis, R.; Sys, C.; Vanelslander, T. (2014). Ship retrofit solutions: economic, energy and environmental impacts, in: Ehlers, S. et al. (2015). Maritime-port technology and development. pp. 57-66. https://dx.doi.org/10.1201/b17517-8, meer
- Chen, S.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Frouws, K. (2014). Modelling and forecasting in dry bulk shipping. The Grammenos Library. Informa Law from Routledge: London. ISBN 978-0-415-71983-4. 416 pp., meer
- Domingues, S.; Zlatkovic, D.; Roumboutsos, A. (2014). Contractual flexibility in transport infrastructure PPP, in: European Transport Conference 2014 (ETC 2014): 42nd European Transport Conference, 29 September-01 October 2014, Germany, Hesse, Frankfurt am Main. pp. 1-19, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2014). Future port infrastructure finance: lessons and recommendations , in: Meersman, H. et al. (Ed.) Port infrastructure finance. pp. 229-237, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (Ed.) (2014). Port infrastructure finance. Informa Law from Routledge: Abingdon. ISBN 9780415720069. 248 pp., meer
- Ben-Akiva, M.; Meersman, H.; Van de Voorde, E. (Ed.) (2013). Freight transport modelling. Emerald: Bingley. ISBN 978-1-78190-285-1. xiv, 489 pp., meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2013). Nothing remains the same! Port competition revisited, in: Vanoutrive, T. et al. Smart transport networks. Market structure, sustainability and decision making. pp. 9-28. http://dx.doi.org/10.4337/9781782548331.00007, meer
- Sys, C. (2013). Persistence of profits in the container liner shipping industry, in: Vanoutrive, T. et al. Smart transport networks. Market structure, sustainability and decision making. pp. 99-125. http://dx.doi.org/10.4337/9781782548331.00011, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2012). Port congestion and implications to maritime logistics, in: Song, D.-W. et al. (Ed.) Maritime logistics: contemporary issues. pp. 49-68, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2012). Beïnvloedingsfactoren van havenconcurrentie, in: Gonsaeles, G. et al. (Ed.) Met have, goed & schip over de Schelde: Vijftien jaar evolutie inzake havengebeuren, logistiek en scheepvaart in de Scheldemonding. Jumbileumboek Maritiem Symposium. pp. 127-144, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2011). Competition and regulation in seaports, in: de Palma, A. et al. (Ed.) A handbook of transport economics. pp. 822-843, meer
- van Hassel, E. (2011). Decreased supply on the small inland waterway network: causes and consequences, in: Sys, C. et al. (Ed.) Future challenges for inland navigation: a scientific appraisal of the consequences of possible strategic and economic developments up to 2030. pp. 101-132, meer
- Aronietis, R.; Monteiro, F.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2010). Concessioning in seaports: changing practices, changing market power?, in: Proceedings of the 12th World Conference on Transport Research (WCTR), July 11-15, 2010, Lisbon, Portugal. pp. 1-20, meer
- Aronietis, R.; Markianidou, P.; Meersman, H.; Pauwels, T.; Pirenne, M.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T.; Verhetsel, A. (2010). Some effects of hinterland infrastructure pricing on port competitiveness: case of Antwerp, in: Proceedings of the 12th World Conference on Transport Research (WCTR), July 11-15, 2010, Lisbon, Portugal. pp. 1-23, meer
- Pauwels, T.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T.; Verhetsel, A. (2010). Policymaking on waterside industrial sites: an empirical study for Flanders, in: Proceedings of the 12th World Conference on Transport Research (WCTR), July 11-15, 2010, Lisbon, Portugal. pp. 1-15, meer
- Sys, C.; Meersman, H.; Van de Voorde, E. (2010). A non-structural test for competition in the container liner shipping industry, in: Proceedings of the 12th World Conference on Transport Research (WCTR), July 11-15, 2010, Lisbon, Portugal. pp. 1-19, meer
- Van de Voorde, E. (2010). Seaports, in: Button, K. et al. (Ed.) A dictionary of transport analysis. pp. 353-356, meer
- Meersman, H. (2009). Maritime traffic and the world economy, in: Meersman, H. et al. Future challenges in the port and shipping sector. The Grammenos Library, : pp. 1-25, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2009). Introduction, in: Meersman, H. et al. Future challenges in the port and shipping sector. The Grammenos Library, : pp. xix-xxi, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2009). Scenarios and strategies for the port and shipping sector, in: Meersman, H. et al. Future challenges in the port and shipping sector. The Grammenos Library, : pp. 143-160, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2009). Haveneconomie: wetenschap met een rijke geschiedenis... en toekomst, in: Greefs, H. et al. (Ed.) In behouden haven: reflecties over maritieme regio's: Liber amicorum Greta Devos. pp. 59-80, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2009). Future challenges in the port and shipping sector. The Grammenos Library. Informa Law: London. ISBN 978-1-84311-771-1. xix, 174 pp., meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2009). The economic fabric of ports, in: Meersman, H. et al. Future challenges in the port and shipping sector. The Grammenos Library, : pp. 89-107, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, Th.; Verberght, E. (2008). Indicatorenboek duurzaam goederenvervoer Vlaanderen 2007. Universiteit Antwerpen. Departement Transport en Ruimtelijke Economie, Steunpunt Goederenstromen: Antwerpen. 102 pp., meer
- Coppens, F.; Lagneaux, F.; Meersman, H.; Sellekaerts, N.; Van de Voorde, E.; Van Gastel, G.; Vanelslander, T.; Verhetsel, A. (2007). Economic impact of port activity: a disaggregate analysis: the case of Antwerp. Nationale Bank van België: Brussel. 85 pp., meer
- Coppens, F.; Lagneaux, F.; Meersman, H.; Sellekaerts, N.; Van de Voorde, E.; Van Gastel, G.; Verhetsel, A. (2006). The economic impact of port activity in Antwerp: a disaggregated analysis, in: [s.d.] Proceedings of the 46th Congress of the European Regional Science Association (ERSA): Enlargement, Southern Europe and the Mediterrranean. pp. 1-20, meer
- Notteboom, T. (2003). De invloed van ruimtelijke en logistieke ontwikkelingen in het voorland-achterlandcontinuiim op de positie en functie van zeehavens. Meded. Zitt. K. Acad. Overzeese Wet. = Bull. séances Acad. r. sci. O.-m. 48(3): 345-351, meer
|
Projecten (26) |
Top | Personen | Publicaties |
- Aspecten van havencompetitiviteit, meer
- Aspecten van havencompetitiviteit, meer
- Aspecten van havencompetitiviteit: een interdisciplinaire, empirische analyse van de factoren die de competitiviteit van havens kunnen beïnvloeden, meer
- ATENCO: Analyse van de kostenstructuur van de TEN-havens (ATENCO) (I.o.v. NV Technum, onderaanneming voor hoofdopdrachtgever E.C.), meer
- BRAIN-TRAINS: BRAIN-TRansversal Assessment of Intermodal New Strategies, meer
- Directe en indirecte effecten van havenactiviteit : een gedesaggregeerde analyse, meer
- Economisch belang en concurrerend vermogen van de Belgische bagger-sector, meer
- Een efficiënte en billijke prijszetting voor havenfaciliteiten in een competitief kader : het "haven-spel", meer
- Functieverschuivingen in de haven van Antwerpen, 1900-1994: politieke, institutionele, micro- en macro-economische aspecten, meer
- Havenconcurrentie en hinterlandcongestie, meer
- Het beslissingsproces inzake gaslevering in de haven van Antwerpen, meer
- INNOSUTRA: Innovation Processes in Surface Transport, meer
- Invoering van een maritieme zwarte doos, meer
- Monitor Verkeers-en vervoerstromen voor de Rijn-Schelde delta, meer
- MOSES: Motorway of the sea European style, meer
- Ontwikkelingsperspectief Rijn-Schelde-Delta, meer
- Opstellen van een databank en het modelleren van havenrelevante handelsstromen, meer
- Optimaal ruimtegebruik in en rond Europese havenregio's: op zoek naar een duurzame ontwikkeling voor regio en haven, meer
- Optimal space usage in and around European port regions: in search of enduring development for port and regions, meer
- Prognose van scheepstrafieken naar de haven van Antwerpen (in het kader van de verkeerssimulatie Schelde), meer
- Prognose voor de scheepstrafiek naar de Vlaamse havens, deelstudie ten behoeve van de mathematische verkeerssimulatiestudie voor het loodswezen, meer
- Scheepsfinanciëring, meer
- Scientific Support 'Second Opinion' economics in the frame of the long term vision on the Scheldt Estuary, meer
- Startnota voor een lange termijn visie voor het Vlaamse havenbeleid, meer
- Strategische studie havenarbeid in Vlaamse havens vanuit een logistiek perspectief, meer
- Voorhaalbaarheidsstudie (pre-feasibility study) voor een Ondergronds Logistiek Systeem (OLS) met het oog op een kostenefficiënte integratie van het containerproject Deurganckdok in de haven van Antwerpen, meer
|
|