Arnemuiden – een lokale case studie van visserijerfgoed, toerisme en vernieuwing

Als deel van de GIFS case studies werd een vernieuwing geïnduceerd in het historische dorp Arnemuiden in Nederland. Arnemuiden ligt in de provincie Zeeland en is een klein dorp van ongeveer 5,400 inwoners en heeft een lange geschiedenis.

Vernieuwing van Arnemuiden werd op verschillende manier tot stand gebracht, onder andere met behulp van een programma voor het herinrichten van het straatbeeld, het verbeteren van het imago van Arnemuiden en het aanmoedigen van de lokale gemeenschap om nieuwe economische initiatieven gebaseerd op het visserserfgoed van Arnemuiden te bedenken. De resultaten van deze vernieuwingen bevatten naast de herinrichting van het straatbeeld ook de zogenaamde Vrouwen Denk Tank. Deze Denk Tank is van groot belang voor het nemen van bestuurlijke beslissingen voor de gemeenschap en wordt gesymboliseerd door de vrouwen van Arnemuiden; de traditionele visserstrui is een visserij-geïnspireerd product dat ontstaan is uit dit project. Hiernaast werd ook een website gelanceerd voor het verkopen van de truien en andere gerelateerde producten. Deze in het oog springende herinneringen aan het vissersverleden van Arnemuiden zijn zichtbaar op de interactieve kaart, in het “Arnemuiden sprankelende tradities” glossy magazine en in de GIFS mediagalerij. Meer informatie over deze case studie kan gevonden worden in de toolkit en het “Heritage as a source of inspiration: changing identities in Arnemuiden” rapport.

 

models

Figuur: Beelden en hun levende modellen (Bron: © Gemeente Middelburg).