Sinds het incident met de Ever Given in het Suezkanaal hoeft MarineTraffic geen introductie meer. De kans is groot dat je via dit systeem een kijkje hebt genomen om de status van het onfortuinlijke schip te volgen. Bij een recente uitbreiding van de toepassingen van deze veel bezochte website droeg Vlaanderen een belangrijk steentje bij!
Miljoenen bezoekers bekijken maandelijks de wereldwijde verplaatsingen van meer dan 550.000 schepen. Dat kan dankzij het Automatische Identificatie Systeem (AIS) bij schepen, benut door MarineTraffic. Via een online kaart kan je live alle scheepstypes meevolgen: van een cargo schip, tot een vissers- of zelfs een plezierboot. Elk type vaartuig heeft een vaste kleurcode, wat een bont schouwspel oplevert als je bijvoorbeeld inzoomt op onze Noordzee, een van de drukst bevaren regio’s ter wereld. Ook toont het de positie van o.a. (jacht)havens en vuurtorens. Een aantal specifieke functies en filters zijn betalend en meer gericht op de professionele gebruiker, zoals de reisplanner en slimme filters.
Sinds kort maakt deze populaire website gebruik van een in Vlaanderen ontwikkelde toepassing. Locaties van schepen kunnen nu ook weergegeven worden t.o.v. de Exclusieve Economische Zones (EEZ’s) van de individuele staten, zodat je dichtheden van diverse scheepstypes kunt berekenen per EEZ. De innovatieve dataset die dit mogelijk maakt is MarineRegions, onderdeel van de Vlaamse LifeWatch Species Information Backbone. Naast het standaardiseren van mariene grenzen en regio’s, is MarineRegions ook een online geografisch woordenboek van mariene plaatsnamen.
In een EEZ heeft een kuststaat onder andere exclusieve rechten op alle natuurlijke hulpbronnen die zich in het water of op en in de zeebodem bevinden, maar ook op energieproductie door wind, water en getijden. De weergave van deze grenzen in MarineTraffic verbetert bijgevolg aanzienlijk de analysemogelijkheden voor de gebruiker. Als abonnee kan je elke EEZ afzonderlijk exploreren. Zo kan je zien hoeveel schepen er momenteel in een zone verblijven, of er in de afgelopen 24 uur zijn door gevaren.
Neem nu bijvoorbeeld het Belgisch deel van de Noordzee. Deze Exclusieve Economische Zone heeft een oppervlakte te vergelijken met die van de provincie West-Vlaanderen, waardoor ze soms ook wel ‘de elfde provincie’ genoemd wordt. Op een doorsnee woensdag in mei (19.05.2021) kwamen bijna 300 schepen aan in dit gebied, en verlieten ongeveer hetzelfde aantal de zone ook weer. Gemiddeld blijft een schip slechts 16 minuten en 30 seconden in de Belgische Exclusieve Economische Zone! Deze informatie kun je nu heel eenvoudig vergelijken met de gegevens van onze buurlanden. Je begrijpt al waarom onderzoekers, beleidsmedewerkers en journalisten hier gretig gebruik van zullen maken.
Bovendien maakt de EEZ-laag van MarineRegions ook ‘geofencing’ mogelijk. Hierbij wordt aan de hand van de locatie van een gebruiker (en zijn positie ten opzichte van een EEZ) bepaalde gerichte informatie doorgegeven. Wanneer een schip bijvoorbeeld niet voldoet aan de regels die in een specifieke EEZ gelden, kan de autoriteit hiervan een melding krijgen. Dit opent heel wat mogelijkheden voor o.a. visserijcontroleurs en havenautoriteiten. Hoeveel tijd, kosten en werk kan je immers niet winnen wanneer dit geautomatiseerd verloopt?
Voor ons levert het alvast een extra fun factor op. Bekijk dus zeker MarineTraffic als je de volgende keer in een bootje stapt!