Technische specificaties
De RV Simon Stevin beantwoordt de noden van verscheidene mariene onderzoeksdisciplines en is uitgerust met standaard staalnameapparatuur. De aanwezigheid van hoogtechnologische technieken voor stroommetingen en bodemkarakterisering, een dynamisch positioneringssysteem en een dieselektrische aandrijving maken het schip tot één van de modernste in zijn categorie.
Hoofdkenmerken
Lengte |
36m
|
Breedte |
9,4m
|
Diepgang |
3,5m
|
Maximum snelheid |
12kn
|
Bouwjaar |
2012
|
Thuishaven |
Oostende
|
IMO-nummer |
9622681
|
Dienst |
onderzoeksschip
|
Bemanning |
7 voor dagtochten; 10 voor meerdaagse tochten
|
Opvarenden |
tot 12 voor dagtochten, tot 10 voor meerdaagse tochten
|
Autonomie |
5 dagen
|
Werkgebied |
Zuidelijke Bocht van de Noordzee en oostelijk deel van het Kanaal; 200nm (of ca. 370km)
|
Navigatie & Communicatie
Automatische piloot | ALPHATRON ALPHASEA MFC |
Dynamische positionering | NAVIS Finland IVCS (DP0) |
Speedlog | Dopplerlog JRC JLN 205 |
Echosounder | JRC JFE 380/25 @50kHz |
Navigatie uitrusting | DGPS JRC JLR 7800 MGB-Tech RTK GPS ECDIS TRANSAS (elektronische zeekaart) NAVTEX JRC NCR 333 (automatische radiotelexdienst) |
X-band radar | 2x JRC JMA 5312-6 |
Communicatie | ALPHATRON GSM-systeem VHF radio SSB radio 200nm |
Aandrijving
Dieselgeneratorset | 3x STAMFORD HCM 534F2 600 kVA 477 ekW 3x SCANIA DI 1655 M dieselmotoren 550bkW @ 1800rpm 1.95 liters per cylinder |
Voortstuwing | 2x IDAR ACP-500-S elektrische aandrijvingsmotoren 520bkW @ 350rpm |
Brandstof | Marine diesel EN590 |
Boegschroef | 1x HRP 200bkW |
Accommodatie
Tweepersoonskajuiten | 9 (5 voor de wetenschappers 5, 4 voor de bemanning) |
Eenpersoonskajuiten | 2 (1 voor de schipper, 1 voor de hoofdtechnicus) |
Mess/vergaderzaal | tot 20 personen |
Wetenschappelijke ruimtes
Nat labo | 16m² |
Droog labo | 12m² |
Computerruimte | tot 6 personen |
Uitrusting werkdek
• hek A-frame op spiegel (hefcapaciteit 6 ton, tilhoogte 5m);
• twee hoofdwinches, elk 6 ton trekkracht;
• hydraulische dekkraan voor in- en ontschepen van materiaal (hefcapaciteit minimaal 3.8 ton in de haven);
• ruimte + bevestigingspunten voor een standaard 10 en 20 voet container;
• telescopische arm aan stuurboord voor uitzetten oceanografische meettoestellen;
• zij A-frame, aan stuurboord, voor kleine puntstaalnames (hefcapaciteit 1 ton, tilhoogte 3m).
Wetenschappelijke uitrusting
Sonartechnieken | multibeam echosounder voor karakterisering van de bodem (Kongsberg EM2040 200kHz & 400kHz); singlebeam echosounder voor dieptebepaling (Teledyne odom echotrac CV-300); akoestische stroommeter en speedlog ADCP (Teledyne workhorse mariner 600kHz). |
ROV Genesis | Cherokee ROV (onderwaterrobot); GAPS USBL-systeem (onderwaterpositionering). |
Sedimentstaalname | Van Veen grijper, Reineck boxcorer, Multicorer, Vibrocorer, etc. |
Waterstaalname | NISKIN flessen, GO-FLO flessen, etc.; CTD (Seabird 19plusV2) met meerdere sensoren; carrousel (6 flessen van 4 liter) (Seabird 55 ECO); thermosalinograaf (Seabird 21), fluorimeter (CHELSEA Minitracka III), etc. |
Planktonbemonstering | flow cytometer, FrrF, Video Plankton Recorder, Flow Cam, diverse types planktonnetten, etc. |
Visserij | boomkor, bordennet, nettrommellier, MIK-net, etc. |
Meteo | meteosysteem op mast op boeg. |
Datasysteem | 'Marine Information and Data Acquistion System' MIDAS; 2 Vmware servers |
Een gedetailleerde lijst van de staalnameapparatuur, die ter beschikking gesteld wordt door het VLIZ, is terug te vinden op de webpagina Apparatuur.
Labo uitrusting
• MILLIPORE waterzuiveringsinstallatie;
• vacuüm filtratieset;
• droogoven;
• trekkast;
• persluchtleiding;
• koelcellen (5m³);
• sorteertafels.
Andere
• dynamisch positioneringssysteem DPO;
• stil schip conform ICES 209 aanbeveling;
• mogelijkheid tot wetenschappelijk duiken;
• uitkijkpost (op topdek) voor zeevogel- en zeezoogdierentellers.
Eco-programma
• zwavelarme brandstof (EN590);
• preventie van luchtverontreiniging conform IMO;
• energierecuperatie op de hoofdmotoren om het schip van verwarming te voorzien;
• aangroeiwerend systeem conform IMO ‘International convention on the control of harmful antifouling’, gebruik van een ‘three pack fluoropolymer foul release coating’ en een actief kathode antifouling system.