Technische specificaties | Vlaams Instituut voor de Zee
 

Vlaams Instituut voor de Zee

Platform voor marien onderzoek

Technische specificaties

De RV Simon Stevin beantwoordt de noden van verscheidene mariene onderzoeksdisciplines en is uitgerust met standaard staalnameapparatuur. De aanwezigheid van hoogtechnologische technieken voor stroommetingen en bodemkarakterisering, een dynamisch positioneringssysteem en een dieselektrische aandrijving maken het schip tot één van de modernste in zijn categorie.

Hoofdkenmerken

Lengte
36m
Breedte
9,4m
Diepgang
3,5m
Maximum snelheid
12kn
Bouwjaar
2012
Thuishaven
Oostende
IMO-nummer
9622681
Dienst
onderzoeksschip
Bemanning
7 voor dagtochten; 10 voor meerdaagse tochten
Opvarenden
tot 12 voor dagtochten, tot 10 voor meerdaagse tochten
Autonomie
5 dagen
Werkgebied
Zuidelijke Bocht van de Noordzee en oostelijk deel van het Kanaal; 200nm (of ca. 370km)

 

Navigatie & Communicatie

Automatische piloot ALPHATRON ALPHASEA MFC
Dynamische positionering NAVIS Finland IVCS (DP0)
Speedlog Dopplerlog JRC JLN 205
Echosounder JRC JFE 380/25 @50kHz
Navigatie uitrusting DGPS JRC JLR 7800
MGB-Tech RTK GPS
ECDIS TRANSAS (elektronische zeekaart)
NAVTEX JRC NCR 333 (automatische radiotelexdienst)
X-band radar 2x JRC JMA 5312-6
Communicatie ALPHATRON GSM-systeem
VHF radio
SSB radio 200nm

 

Aandrijving

Dieselgeneratorset 3x STAMFORD HCM 534F2 600 kVA 477 ekW
3x SCANIA DI 1655 M dieselmotoren 550bkW @ 1800rpm 1.95 liters per cylinder
Voortstuwing 2x IDAR ACP-500-S elektrische aandrijvingsmotoren 520bkW @ 350rpm
Brandstof Marine diesel EN590
Boegschroef 1x HRP 200bkW

 

Accommodatie

Tweepersoonskajuiten 9 (5 voor de wetenschappers 5, 4 voor de bemanning)
Eenpersoonskajuiten 2 (1 voor de schipper, 1 voor de hoofdtechnicus)
Mess/vergaderzaal tot 20 personen

 

Wetenschappelijke ruimtes

Nat labo 16m²
Droog labo 12m²
Computerruimte tot 6 personen

 

Uitrusting werkdek

•  hek A-frame op spiegel (hefcapaciteit 6 ton, tilhoogte 5m);
•  twee hoofdwinches, elk 6 ton trekkracht;
•  hydraulische dekkraan voor in- en ontschepen van materiaal (hefcapaciteit minimaal 3.8 ton in de haven);
•  ruimte + bevestigingspunten voor een standaard 10 en 20 voet container;
•  telescopische arm aan stuurboord voor uitzetten oceanografische meettoestellen;
•  zij A-frame, aan stuurboord, voor kleine puntstaalnames (hefcapaciteit 1 ton, tilhoogte 3m).

Wetenschappelijke uitrusting

Sonartechnieken multibeam echosounder voor karakterisering van de bodem
(Kongsberg EM2040 200kHz & 400kHz);
singlebeam echosounder voor dieptebepaling
(Teledyne odom echotrac CV-300);
akoestische stroommeter en speedlog ADCP
(Teledyne workhorse mariner 600kHz).
ROV Genesis Cherokee ROV (onderwaterrobot);
GAPS USBL-systeem (onderwaterpositionering).
Sedimentstaalname Van Veen grijper, Reineck boxcorer, Multicorer, Vibrocorer, etc.
Waterstaalname NISKIN flessen, GO-FLO flessen, etc.;
CTD (Seabird 19plusV2) met meerdere sensoren;
carrousel (6 flessen van 4 liter) (Seabird 55 ECO);
thermosalinograaf (Seabird 21), fluorimeter (CHELSEA Minitracka III), etc.
Planktonbemonstering flow cytometer, FrrF, Video Plankton Recorder, Flow Cam, diverse types planktonnetten, etc. 
Visserij boomkor, bordennet, nettrommellier, MIK-net, etc.
Meteo meteosysteem op mast op boeg.
Datasysteem 'Marine Information and Data Acquistion System' MIDAS;
2 Vmware servers

Een gedetailleerde lijst van de staalnameapparatuur, die ter beschikking gesteld wordt door het VLIZ, is terug te vinden op de webpagina Apparatuur.

Labo uitrusting

•  MILLIPORE waterzuiveringsinstallatie;
•  vacuüm filtratieset;
•  droogoven;
•  trekkast;
•  persluchtleiding;
•  koelcellen (5m³);
•  sorteertafels.

Andere

•  dynamisch positioneringssysteem DPO;
•  stil schip conform ICES 209 aanbeveling;
•  mogelijkheid tot wetenschappelijk duiken;
•  uitkijkpost (op topdek) voor zeevogel- en zeezoogdierentellers.

Eco-programma

•  zwavelarme brandstof (EN590);
•  preventie van luchtverontreiniging conform IMO;
•  energierecuperatie op de hoofdmotoren om het schip van verwarming te voorzien;
•  aangroeiwerend systeem conform IMO ‘International convention on the control of harmful antifouling’, gebruik van een ‘three pack fluoropolymer foul release coating’ en een actief kathode antifouling system.