IMIS

Publications | Institutes | Persons | Datasets | Projects | Maps
[ report an error in this record ]basket (0): add | show Print this page

Advies Scheldebrug Antwerpen: deelrapport 4. Conceptontwerp bodembescherming
Verelst, K.; Visser, K.P.; De Maerschalck, B.; Mostaert, F. (2019). Advies Scheldebrug Antwerpen: deelrapport 4. Conceptontwerp bodembescherming. Versie 4.0. WL Rapporten, 18_120_4. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 38 + 7 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/294
Part of: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , more

Available in  Authors 
Document type: Project report

Keywords
    Bridge pilings > Bridge piers
    Hydraulic structures > Bridge piles
    Literature and desktop study
    Preliminary designs
    Belgium, Zeeschelde, Antwerp [Marine Regions]
Author keywords
    Rede van Antwerpen; Soil protection; Bodembescherming

Project Top | Authors 
  • Impact pijlers fietserbrug Schelde, more

Contact details

Proposer: De Vlaamse Waterweg; Afdeling Zeeschelde-Zeekanaal (AZZ), more


Authors  Top 
  • Verelst, K., more
  • Visser, K.P., more
  • De Maerschalck, B., more
  • Mostaert, F., more

Abstract
    Eén van de overkappings- en leefbaarheidsprojecten van de Antwerpse ring betreft de aanleg van een Scheldebrug voor fietsers ter hoogte van de Kennedytunnel. De Vlaamse Waterweg nv staat in voor de realisatie van de nieuwe Scheldebrug. De Studiebureaus SBE en Omgeving zijn aangesteld voor de opmaak van een projectdefinitie en het onderzoek van de haalbaarheid van de fiets- en voetgangersbrug. De Vlaamse Waterweg nv Afdeling Zeeschelde-Zeekanaal (contactpersoon: Michiel Derycke) vraagt aan het WL om een conceptontwerp uit te voeren van de bodembescherming rond de brugpijlers van de nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Schelde te Antwerpen. Dit conceptontwerp moet het studiebureau toelaten een raming op te maken van de kostprijs van het project.
    Vooreerst is voor de drie pijlers van de Scheldebrug de hydraulische belasting aan de bodem bepaald. Deze bestaat uit getijstroming in de Schelde, retourstroming ten gevolge van scheepvaart en stroomsnelheid aan de bodem ten gevolge van hoofdschroef en boegschroef van scheepvaart. Wat scheepvaart betreft is zowel het grootste schip uit de scheepvaartsimulaties beschouwd, i.e. de tanker Stolt Kimberley, als een binnenvaartschip CEMT klasse VIa en een duwkonvooi CEMT-klasse VIb.
    Daarna werd aan de hand van formuleringen uit de literatuur nagegaan wat de grootte van de erosiekuil ter plaatse van de brugpijlers zou zijn indien geen bodembescherming aangebracht wordt. Hieruit volgen evenwichtsdieptes van de erosiekuil tussen 9.5 m en 35.3 m. Vervolgens is voor de drie brugpijlers van de Scheldebrug aan de hand van de maatgevende hydraulische belastingen het concept bodembescherming rond de brugpijlers bepaald. Twee concepten zijn bepaald: enerzijds een concept waarbij enkel breuksteen rond de pijlers aanwezig is en anderzijds een concept waarbij de breuksteen wordt gepenetreerd met colloïdaal beton waardoor een relatief kleinere sortering mogelijk is. Bij beide concepten wordt bodembescherming over een minimale afstand van 50 m opwaarts en 50 m afwaarts van de pijler aangebracht.
    De voorgestelde concepten voor de bodembescherming rond de brugpijlers van de nieuwe Scheldebrug te Antwerpen is ook vergeleken met de bodembescherming van de pijlers van de al bestaande Scheldebrug te Temse. In vergelijking met het in dit rapport bepaalde conceptontwerp van de bodembescherming rond de brugpijlers van de Scheldebrug te Antwerpen, wordt vastgesteld dat ter plaatse van de Scheldebrug te Temse geen erosiebescherming rond de brugpijlers is aangebracht. De afwezigheid van erosiebescherming rond de brugpijlers te Temse heeft echter niet gezorgd voor een noemenswaardige erosie rond de brugpijlers. De grote dieptes van de erosiekuilen zoals berekend aan de hand van de literatuurformules worden daar dus niet waargenomen.

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Authors