Draagbaar Multibeam Sonar Systeem | Vlaams Instituut voor de Zee
 

Vlaams Instituut voor de Zee

Platform voor marien onderzoek

Draagbaar Multibeam Sonar Systeem

Het draagbaar Multibeam Sonar Systeem van het VLIZ (Norbit) bestaat uit een echosounder, een GNSS navigatiesysteem en een bewegingssensor. Het sonar systeem is geschikt voor zowat alle omgevingen, gaande van 1 tot 275 m diepte, en brengt de zeebodem en waterkolom in hoge resolutie in kaart.

Hoe werkt het Multibeam Sonar Systeem voor ondiepe zones?

De Norbit zendt 512 beams uit die worden weerkaatst door de zeebodem of partikels in de waterkolom. Deze weerkaatste beams worden opgevangen door de transducer en omgezet in bruikbare diepte en reflectie data. Dankzij zijn kleine dimensies en relatief eenvoudige installatie kan het systeem vanop vrijwel elk schip ingezet worden, en kan dus in heel ondiep gelegen gebieden gemeten worden.

Het navigatiesysteem geeft continu positie, beweegrichting en snelheid aan. Deze data worden samen met de bathymetrische data op een achtergrondkaart weergegeven in Qinsy. Zowel de multibeam transducer, de bewegingssensor als het navigatiesysteem zijn compact, wat het gebruik van dit systeem ideaal maakt op kleine mobiele vaartuigen zoals de VLIZ RIB Zeekat. Het volledige systeem (transducers, navigatie en bewegingssensor) wordt bewaard in een reiskoffer, wat de mobiliteit - en bijgevolg transportkosten - ten goede komt. Vanwege het lage gewicht van de bewegingssensor en het navigatiesysteem kunnen beide ook gelinkt worden aan andere sonartypes, waardoor het systeem ook zijn toepassingen kent aan land. De topografie van het strand of van slikken en schorren kunnen er onder meer mee onderzocht worden.

Waarvoor wordt het draagbaar Multibeam Sonar Systeem gebruikt?

Het draagbaar sonar systeem heeft zijn nut heeft binnen verschillende wetenschappelijke disciplines:

  • Geomorfologie: topografische strandmetingen die de CREST-studies over eolisch zandtransport complementeren. De bewegingssensor en het navigatiesysteem worden gekoppeld aan een laserscanner, waardoor de bodem van de zogenoemde ‘swash- and surf’ zone bestudeerd kan worden. Dit laat toe een beter beeld te krijgen van de evolutie van de morfologie van de kust.
  • Bathymetrie: De Norbit is ingezet in Chili om er meren te gaan karteren. Zie Moernaut et al. 2019.
  • Marien-archeologisch onderzoek: het opsporen en visualiseren van scheepswrakken en andere gezonken en/of begraven structuren.
  • Ecologie: het bestuderen van het kust-duinsysteem. Dit kan dienen om beschermingsstrategieën van deze ecosystemen efficiënter en duurzamer te maken.
  • Kustveiligheid: een kennistoename in morfologische processen aan de kust helpen schade aan infrastructuur te voorspellen, en noodplannen te verbeteren.

Technische details

Norbit Wide Band Multibeam Sonar:

  • 7-210 ° openingshoek
  • Dieptebereik: 1-275 m
  • Dimensies transducers: 300 x 200 x 180 mm
  • Gewicht: < 4.5 kg (in lucht), 3 kg (in water)
  • Kabellengte: 25m

Seabed SGR6-D S2 GNSS INERTIAL navigatiesysteem met een SBD IMU-S2 bewegingssensor:

  • Aluminium behuizing
  • Zowel real-time modus als post-processing mogelijk
  • Dimensies: 160 x 160 x 113 mm (bewegingssensor)
  • Gewicht: 2.6 kg

Gebruik maken van het draagbaar Multibeam Sonar Systeem?

Gelieve het VLIZ te contacteren voor meer informatie over onze uitleendienst.

Gebruik en voorwaarden

Opgelet! Indien u als wetenschapper gebruik maakt van het draagbaar Multibeam Sonar Systeem dat door het VLIZ ter beschikking wordt gesteld, gelieve daar dan als volgt aan te refereren in uw publicaties: 'Dit werk werd ondersteund door data & infrastructuur beschikbaar gesteld door het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ)'.