IMIS

Publicaties | Instituten | Personen | Datasets | Projecten | Kaarten
[ meld een fout in dit record ]mandje (0): toevoegen | toon Print deze pagina

Modellering Vlaamse Baaien: deelrapport 1. Hydrodynamische modellering scenario’s Oostkust
De Maerschalck, B.; Renders, D.; Vanlede, J.; Gourgue, O.; Willems, M.; Verwaest, T.; Mostaert, F. (2017). Modellering Vlaamse Baaien: deelrapport 1. Hydrodynamische modellering scenario’s Oostkust. Versie 6.0. WL Rapporten, 15_068_1. Waterbouwkundig Laboratorium/Afdeling Maritieme Toegang: Antwerpen. VII, 41 + 26 p. bijl. pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer

Beschikbaar in  Auteurs 
Documenttype: Projectrapport

Trefwoorden
    Accessibility
    Hydraulics and sediment > Hydrodynamics > Current velocities  and patterns
    Numerical modelling
    ANE, België, Brugge, Haven van Zeebrugge [Marine Regions]
Author keywords
    Estuaire vaart

Project Top | Auteurs 
  • Vlaamse Baaien Modellering Kustzone, meer

Contactgegevens

Opdrachtgever: Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC), meer


Auteurs  Top 
  • De Maerschalck, B., meer
  • Renders, D.
  • Vanlede, J., meer
  • Gourgue, O., meer

Abstract
    In dit rapport worden de scenario’s die passen in het kader van Vlaamse Baaien en estuaire vaart mogelijk moeten maken hydrodynamisch beproefd aan de hand van een Telemac 3D-model. Het ontwerp van de eilanden is een iteratief proces waarbij er gezocht wordt naar een configuratie die geen nadelige effecten heeft op de toegankelijkheid voor de Zeevaart, de stroming tussen de eilanden onderling en de oostelijke havendam zo laag mogelijk houdt en zo weinig mogelijk storende dwars- en langsstroming langsheen het traject voor de estuaire vaart creëert.

    Op basis van de simulaties werd scenario "E3" als potentieel meest succesvol weerhouden. Dit scenario bestaat uit een lang eiland in combinatie met een geleidedam tussen het eiland en de oostelijke havendam. Binnen de havendammen is een kanaal voorzien voor estuaire vaart langs de oostelijke havendam om de bestaande LNG infrastructuur de mogelijkheid te bieden in de toekomst verder uit te breiden. Dit scenario dient in de toekomst verder geanalyseerd te worden naar lokaal golfklimaat, morfologische respons en effecten op kustveiligheid en het Zwin.


Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs